اخبارجامعه

کمیسیون حقوق بشر: حدودسه هزار و۶۸۰قضیه خشونت در برابر زنان در سال جاری ثبت شده است

کابل/ 17 حوت / باختر

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر می گویند که این نهاد حدود سه هزار و ۶۸۰ قضیه خشونت در برابر زنان را در سالجاری  ثبت کرده اند .

محمدرضا جعفری، مسوول اطلاع‌رسانی کمیسیون مستقل حقوق بشر، گفت که این خشونت‌ها شامل خشونت‌های فزیکی، جنسی، اقتصادی، لفظی و روانی بوده است.

به گفتۀ او، خشونت‌های فزیکی ۳۳ درصد، لفظی و روانی ۲۹ درصد و جنسی ۴٫۵ درصد بوده و یازده درصد دیگر انواع دیگر خشونت‌ها را تشکیل می‌دهد.

مسوول اطلاع‌رسانی کمیسیون تصریح کرد که بیش‌ترین خشونت‌ها در ولایت‌های کابل، قندهار، بامیان، بلخ و هرات به ثبت رسیده است.

طبق معلومات جعفری، کابل با ثبت ۳۳ درصد کل خشونت، در صدر قرار گرفته است و قندهار با ۱۲ درصد، بامیان با ۱۰ درصد، بلخ با هشت درصد و هرات با شش درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

جعفری تصریح کرد که آمار خشونت با زنان ممکن بیش از آن‌چه ثبت شده، باشد؛ زیرا به باور او احتمال دارد که شیوع ویروس کرونا و محدودیت گشت‌وگذار بر میزان ثبت موارد خشونت اثر گذاشته باشد. با این‌همه، کمیسیون مستقل حقوق بشر ادامۀ این روند و نقض حقوق بشری زنان را نگران‌کننده توصیف کرده است.

به گفتۀ  جعفری، میزان خشونت علیه زنان به دلیل ادامۀ جنگ و ناامنی افزایش یافته است. او از نهادهای ذی‌ربط خواست که دوسیه‌های خشونت علیه زنان را به صورت جدی و قانونی بررسی و به آن‌ها رسیدگی کنند.

او از طرف‌های درگیر جنگ نیز خواست که با توقف خشونت‌ها، آتش‌بس را نافذ و زمینۀ رسیدن به صلح را فراهم کنند.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا