اخباراقتصاد

صنعت پیله وری در جوزجان رشد کرده است

شبرغان، 12جوزا ، باختر
صنعت پیله وری (کرم ابریشم ) که بیشتر از 2000 سال در افغانستان قدمت دارد در این اواخر در جوزجان رشد خوبی داشته است و حتی تعدادی از جوانان مصروف این شغل هستند.
یک زن که مصروف صنعت پیله وری جوزجان است به خبرنگارآژانس باختر گفت که کرم ابریشم یکی ازصنعت های پر درآمد است و دارای اهمیت خاص است.
وی افزود: در شروع سال 2 جعۀ تخم کرم ابریشم را از ریاست زراعت دریافت کردم که با پرورش آن در پهلوی سایر مصروفیت های خانه، عاید خوبی نیزبه دست می آورم.
به گفته وی : کرم ابریشم در چهار مرحله به غوزه تبدیل می شود که چهل روز را دربرمی گیرد و خوراک اساسی آنرا برگ درخت توت تشکیل میدهد.
وی با رضایت کامل از شغل خود از حکومت به خصوص ادارۀ زراعت جوزجان خواست تا در قسمت ترویج این فرهنگ بیشتر با پیله وران همکاری کند.
علی محمد حکیمی مسئول توزیع و پرورش کرم ابریشم در ریاست زراعت جوزجان گفت که ریاست زراعت جوزجان به همکاری سکتور خصوصی که در بخش زراعت فعالیت دارند در سال جاری توانسته است برای 330 زن پیله ور 140 جعبه 12 گرامه و 14 گرامه کرم پیله را توزیع کند.
وی افزود که ریاست زراعت آن ولایت به خاطر رشد بهتر این صنعت به پیله ورانی که کرم ابریشم دریافت کرده اند در قسمت مراقبت و چگونگی پرورش کرم پیله همکاری کرده است.
محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا