فرهنگ

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت سه شنبه 22 حوت

کابل باختر/ 22/ حوت
شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت که بدسترس قرار گرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را در مورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.
روزنامه آرمان ملی برگ نخست رابا مطلبی زیر عنوان بیشتر رهبران جهادی تحت تاثیر حکومت قرارگرفته اند . آغاز کرده و سرمقاله شماری امروزی را زیر عنوان ، رییس جمهور برای مصالح کشور اندیشه کند! نوشته و نیز مطالبی را زیر عناوین ، درگیری بین نیروهای امریکایی وپولیس محلی به هردو جانب تلفات وارد شده طرح تقسیم قدرت گراف نا امنی و تلفات غیر نظامی را بیشتر میکند درصفحه اول نشر کرده است و در برگهای دیگر به مسایل دیگر پرداخته است.
اما روزنامه سخن جدید برگ نخست را با مطلبی زیر عنوان حمله سبز بر آبی ، چندین کشته برجا گذاشت آغاز کرده و نوشته : به گفته مقام های ناتو ، در اثر یک" حمله سبز برآبی " چندین سرباز امریکایی و افغان کشته شده اند . آیساف گفته است که این اتفاق روز دوشنبه 21 حوت دریک نقطه دور دست در شرق افغانستان رخ داده است . اسوشيتید پرس محل این حادثه را ولایت میدان وردک اعلام میکند . آدم ولجک سخنگوی فرماندهی مشترک ایساف به بی بی سی گفته است فردی که ملبس با لباس ارتش بوده است برنیروهای ائتلاف و افغان آتش گشوده که درنتیجه آن شماری از سربازان ناتو وافغان کشته و شمار دیگری زخمی شده اند.
سخن جدید همچنان درمطلب دیگر از قول رییس جمهور عنوان کرده که نظامیان خارجی حق ورود به دانشگاه ها را ندارند و نوشته، رییس جمهور کرزی درتازه ترین فرمانش به ارگان های امنیتی کشور گفته که به هیچ نظامی خارجی اجازه ورود به داخل دانشگاه های کشور را ندهند به نوشته این روزنامه جلوگیری از بازداشت خود سرانه دانشجویان و دانش آموزان از مکاتب و دانشگاه ها توسط نیروهای خارجی از اهداف اصلی صدور این فرمان خوانده شده است ایساف مسوولیت تامین امنیت میدان وردک راواگذار میکند موضوع دیگری میباشدکه این روزنامه در صفحه اول نشر کرده و نوشته : مقامات ایساف از واگذاری مسوولیت تامین امنیت ولایت میدان وردک به نیروهای امنیتی افغان خبرداد.
به نوشته این روزنامه جنرال کونتر کیتس سخنگوی ایساف روز دوشنبه 21 حوت طی نشست خبری دراین باره گفت ما و مقامات امنیتی افغان روی پلان های دراز مدتی باهم کار میکنیم که مسوولیت امنیتی میدان وردک را به نیروهای افغان واگذار نمائیم .
گیتس خاطر نشان ساخت که لازم است قبل از واگذاری مسوولیت تامین امنیت شرایط دراین ولایت مورد بررسی دقیق و جامع قرار گیرد .
وی در ادامه افزود: ایساف امید وار است که هرچه زودتر این انتقال صورت گرفته تا نیروهای افغان خودشان مسوولیت های امنیتی این ولایت را به عهده گیرند.
سخن جدید درمطلب دیگر زیر عنوان گروه هماهنگی عدالت انتقالی عاملان کشتار غیر نظامیان محاکمه شوند نوشته ، "کشتار غیر نظامیان راپایان دهید و عاملان آن را محاکمه کنید" این شعاری بودکه درکنفرانس مطبوعاتی گروه هماهنگی عدالت انتقالی و در پیوند به گزارش جدید سازمان ملل متحد پیرامون  کشتار غیر نظامیان درافغانستان ابراز گردید.
این گروه با اشاره به گزارش اخیر که ازسوی دفتر یوناما به نشر رسیده است ، روز دوشنبه 21 حوت دریک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد درسال 2012 میلادی 2754 غیر نظامی کشته 4805 تن دیگر مجروح شدند و به این ترتیب امار تلفات غیر نظامیان طی این سال به 7559 تن می رسد.
جواد دروازیان ، از اعضای این گروه خاطر نشان ساخت که بر اساس گزارش جدید ملل متحد درجریان سال 2012 – 488 کودک کشته و 814 تن دیگر زخمی شده اند و کشتار زنان بیست در صد افزایش یافته است .
وی از این که حکومت افغانستان در روند مذاکرات صلح فاقد یک استراتیژی مشخص است انتقاد کرده و تصریح نمودکه این امر زمینه ای مناسب برتداوم اقدامات غیر قانونی مخالفان مسلح رادرکشور فراهم آورده است .
به همین ترتیب این روزنامه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.
اما روزنامه هشت صبح از قول گروه هماهنگی عدالت انتقالی در برگ نخست عنوان که حضور طالبان درقدرت خشونت ها را افزایش می دهد.
هشت صبح در برگ نخست زیر عنوان ، هرروز یک پیروز. صالح محمد سلجوقی معاون دوم مجلس نماینده گان به انتخابات دیروز هیئت اداری ولسی جرگه توجه کرده مطلبی را نشر نموده است .
هشت صبح سرمقاله شماره امروزی را زیر عنوان پشت پرده چه گپ است ؟نوشته این روزها بازیگران گوناگون عرصه سیاست افغانستان یک دیگر را به انجام گفتگو های نهانی با طالبان متهم می کنند تازه ترین مورد از این نشست سخنان اخیر رییس جمهور کرزی است آقای کرزی در سخنرانی روز یک شنبه اش به روشنی گفت: نماینده گان و رهبران طالبان درکشور های اروپایی و کشورهای خلیج با امریکا مذاکره می کنند ، پیش از این کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری شورای عالی صلح را متهم  به " نهان کاری و مخفی بازی " کرد روزنامه هشت صبح دربرگهای دیگر شماره امروز به نشر سایر مطالب پرداخته است .

به همین ترتیب روزنامه های ماندگار ، چراغ ، انصاف ووحدت درشماره های امروزی یابه نشر مطالب مثابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا