جامعه

وزارت عدلیه از غصب بیش از ۲۶ هزار جریب زمین‌ دولتی جلوگیری کرد

کابل / 3 / ثور باختر
وزارت عدلیه از غصب بیش از ۲۶ هزار جریب زمین‌ دولتی دفاع نموده است
به گزارش آژانس باختر ، امان ریاضت، سخنگوی وزارت عدلیه امروز در یک کنفرانس خبری  خاطر نشان ساخت از آغاز سال ۱۳۹۶ تا اکنون، از غصب بیش از ۲۶ هزار جریب زمین‌، ۳۶ باب دوکان، ۷ دربند حویلی، ۱ باب آپارتمان و تصرف بیش از ۱۷۱ میلیون افغانی، حدود ۱ یک میلیون دالر امریکایی، و ۱۳ هزار یورو جلوگیری و  در پیشگاه محاکم دفاع صورت گرفته است.
وی افزود: "پس از تلاش‌های وزارت عدلیه و ارایۀ دلایل مستند و قانونی از سوی اداره‌های دولتی، این زمین‌ها و اموال به اساس فیصلۀ نهایی محاکم، به نفع دولت فیصله شده است."
هم‌چنان، هزارها جریب زمین که توسط غاصبان در مرکز و ولایات غصب شده بود، پس از بررسی‌ها، به اساس قرار استردادی اعضای مسلکی اداره قضایای دولت، به ادارات مربوط تسلیم داده شد. از این میان، تنها در ولایت بلخ از غصب ۵۲ هزار و ۹۰۰ جریب زمین‌ دولتی به اساس قرار استرداد اعضای مسلکی این اداره، جلوگیری گردیده است.
سخنگوی وزارت عدلیه تأکید کرد: " اصلاحات گسترده در ارگان های عدلی وقضایی، متضمن ارایه خدمات عالی وعاری از فساد اداری به مردم می باشد وبنا براین وزارت عدلیه پلان عمل بهبود اداره های قضایای دولت و حقوق را نهایی ساخته واکنون در حال تطبیق است."
وی گفت که به منظور جلوگیری از غصب زمین، رسیده گی دقیق، جدی به موقع وکشانیدن غاصبان آن به محکمه، پس از این به چنین قضایا از طریق محکمه اختصاصی جلوگیری از غصب زمین واملاک دولتی رسیده گی می شود. خوشبختانه با ایجاد این محکمه وافزایش تعداد څارنوالان دفاع از املاک عامه، روند رسیده گی به قضایای غصب زمین، بیشتر از پیش صورت می گیرد.
به گفتۀ وی ، دستگاه عدلی وقضایی دسترسی مردم را به تأمین عدالت تضمین می کند وبه همین منظور، دولت مصمم است تا از طریق ادارات عدلی وقضایی در مرکز وولایات، غاصبین زمین، مفسدین وقانون شکنان را مورد پیگرد قرار بدهد.
بنا براین بربنیاد احکام قانون، همه ادارات دولتی مکلف اند، درصورتی که اموال منقول وغیر منقول شان توسط اشخاص وافراد، مورد تصرف غیرقانونی وغصب قرار گرفته باشد، اسناد ومدارک خود را با نماینده شان معرفی نمایند تا به طور مشترک، از حقوق عامه دفاع نماییم. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا