اخبارجهان

افزایش تورم بی سابقه در اروپا

اروپا، ۱۵ جوزا، باختر
در حالی که تورم منطقه یورو به بالاترین سطح خود از زمان ایجاد یورو در سال ۱۹۹۹ رسیده، اقتصاد دانان به این باورند که با آفزایش تورم و بالا رفتن قیمت‌ها، به خانواده ها و صنایع اروپایی آسیب بیشتری خواهد رسید.
آژانس باختر به نقل از ایرنا، با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی، تورم منطقه یورو یک ریکارد دیگر را ثبت کرد. بر اساس آمارهای اولیه، تورم منطقه یورو در ماه می میلادی به ۸.۱ درصد رسید که بالاتر از ریکارد ۷.۴ درصدی اپریل و بالاتر از انتظارات ۷.۸ درصدی بود.
افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ در اوکراین، به ویژه هزینه‌های غذا و انرژی تشدید شده است.
شکاف بین بالاترین و کمترین نرخ تورم در میان ۱۹ عضو بلوک ارزی اروپا نیز به بیشترین میزان خود رسیده است. این مقیاس از مالت جایی که قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته ۵.۶ درصد افزایش یافت تا استونیا که در آن تورم به ۲۰.۱ درصد رسید، متغیر است. این اختلاف بیش از ۱۴ درصد است که بیشتر از هر زمان دیگری از زمان ظهور یورو در سال ۱۹۹۹ است.
منطقه یورو شامل بلژیم، آلمان، استونیا، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هالند، اتریش، پرتگال، اسلوونیا، سلواک و فنلند است.
تورم که نه تنها در اروپا، بلکه در انگستان، ایالات متحده امریکا و فراتر از آن به طور مداوم بالا است برای بانک‌های مرکزی دردسرهایی ایجاد کرده است.
قیمت‌ها در منطقه یورو در ماه می به روند صعودی خود ادامه دادند و برای چندمین ماه متوالی به ریکارد بالاتری رسیدند.
در سراسر منطقه یورو، ریکارد افزایش قیمت مصرف ‌کننده سالانه ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی بوده است که به ۳۹.۲ درصد رسیده و عامل دیگر افزایش ۷.۵ درصدی در قیمت مواد غذایی، الکل و تنباکو بوده است.
با این حال، حتی بدون قیمت انرژی و مواد غذایی، تورم از ۳.۵ درصد به ۳.۸ درصد افزایش یافته است.
افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به دلیل جنگ در اوکراین، به ویژه هزینه‌های غذا و انرژی تشدید شده است، زیرا صادرات مسدود شده است و کشورهای غربی در تلاش برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه هستند.
قیمت‌ها برای ۱۰ ماه متوالی در حال افزایش بوده و بحران هزینه‌های زندگی را برای مصرف‌کنندگان عمیق‌تر کرده و سیاست‌گذاران اروپایی را مجبور کرده تا اقدامات مختلفی را برای کاهش درد گرانی‌ها انجام دهند.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا