تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات چاپی دولتی مورخ 24 سرطان

کابل باختر/ 24/ سرطان

روزنامهء هیواد خبری از جلسه شورای امنیت ملی که تحت ریاست حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان برگزار گردید ، به چاپ رسانده است.

دراین نشست پیرامون موضوعات مختلف امنیتی کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت ، رییس جمهور حامدکرزی روی انکشافات منطقويی و تاثیر آن در روند ثبات و امنیت در افغانستان بحث نموده و از وزرای دفاع و داخله ، ریاست های امنیتی ملی و ارگانهای محلی خواست تا در راستای جلوگیری از تهدیدات  امنیتی درماه مبارک رمضان و ایام عید سعید فطر ، تدابیر جدی را اتخاذ نمایند .

همچنان درروزنامهء هیواد اظهارات ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور درواکنش به اظهارات شورای همکاری احزاب و ائتلاف های سیاسی منتشر شده است.

 فیضی گفته است برخی ها درتلاش اند تا با تخریب لویه جرگه ، موافقتنامه امنیتی با چشمان بسته به امضا برسد.

روزنامه هیواد خبری از ملاقات مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری را با سفیر جدید کشور شاهی عربستان سعودی به چاپ رسانده است .

 مارشال فهیم گفته است ما آرزو داریم خادم حرمین شریفین به خاطر تامین صلح و ثبات درافغانستان بیش از هرزمان دیگر بیشتر پیش قدم باشد.

عیادت از قسیم اخگر ازسوی هیئت رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ عنوان خبری است که در همین روزنامه به چشم می خورد.

مبارزراشدی سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ با شماری از روسای آنوزارت از محمد قسیم اخگر نویسنده و ژورنالیست شهیر کشور عیادت کردند.

همچنان در روزنامه هیواد اخبار و گزارش های زیر این عناوین جلب توجه میکنند. مشرانو جرگه در جلسه دیروزی خود یک سلسله مسایل مهم را بررسی کرد . دوازده طالب درپکتیا کشته شدند ، مردم در سمنگان قبل از آغاز شول به جمع آوری پسته آغاز کردند و جریان کنفرانس خبری جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه به چاپ رسیده است.

دراین کنفرانس جانان موسی زی گفته است که افغانستان طور مستقل عمل میکند و ما گزارش نیویارک تایمز را در مورد گریز دیپلوماتان افغان رد میکنیم .

سرمقاله هیواد زیر عنوان حکومت و مردم با انتخابات به اساس قانون اساسی متعهد اند.

روزنامه اصلاح علاوه بر اخبار و گزارش هایی که به آن اشاره گردیده به نشر این اخبار پرداخته است . نه طالب مسلح در قندهار گرفتار شد ، هند برنامهء آموزشی اردوی ملی افغانستان راگسترش میدهد ، کوریای جنوبی وزارت ترانسپورت را همکاری میکند . دیدار رییس مشرانو جرگه با سفیر جاپان و نماینده خاص اتحادیه اروپا ، اظهارات نماینده ویژه امریکا برای افغانستان وپاکستان که گفته است ، امریکا خواستار ادامه حضور نظامی درافغانستان است مگر تصمیم را دراین رابطه کابل میگیرد.

 سرمقاله اصلاح زیر عنوان مستمندان را ازیاد نبرید تحریر یافته است.

نویسنده مقاله به تاکیدات قرآن کریم برای کمک و مساعدت به نیازمندان یاد آوری کرده است.

روزنامه ملی انیس نیز بیشتر به نشر و چاپ اخبار و گزارش هایی پرداخته که در دو روزنامه فوق تذکر یافت .

علاوه برآن مطالب جالب دینی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی ، ورزشی و معلوماتی را در صفحات وسطی خود به چاپ رسانده است .

 سرمقاله انیس زیر عنوان تقویت قوای هوایی نیاز زمان به چاپ رسیده است.

 نویسنده مقاله به قدرت مندی گذشته اردوی کشور اشاره نموده و عوامل ازهم پاشی اردوی افغانستان را جنگ های داخلی و مداخله بیگانگان برشمرده است.

نویسنده احیای مجدد اردو را درکشور ازدست آوردهای دولت جمهوری اسلامی افغانستان دانسته و نبود قوای هوایی مجهز را سبب نگرانی دانسته است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا