سیاست

محمداشرف غنی با والی های ۲۷ولایت در خصوص مبارزه با ویروس کرونا صحبت کرد

کابل/ ۱۰حمل/ باختر
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان روزگذشته با والی های ۲۷ ولایت کشور از طریق ویدیوکنفرانس در مورد اتخاذ تدابیر در راستای مبارزه با ویروس کرونا، صحبت کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این ویدیوکنفرانس که در ارگ انجام شد، ابتدا محمد یوسف غضنفر نمایندۀ فوق العادۀ رییس جمهوری در امور توسعۀ اقتصادی و تجارتی و کاهش فقر صحبت کرد و گفت که با بخش خصوصی نشست‌های متعددی صورت گرفت و به توافق رسیدیم که بخشر خصوصی در همآهنگی با والی ها، در بخش‌های مختلف کار کنند.
بعد استاد سرور دانش معاون دوم رییس جمهوری صحبت کرد و گفت که در ۳۴ ولایت کشور کمیتۀ‌های اضطراری تحت رهبری والی ها به خاطر مبارزه با ویروس کرونا ایجاد شده است.
معاون دوم رییس جمهوری گفت: به اساس فرمان عفو رییس جمهوری، والی ها مکلف اند که در مدت ده روز اقدامات مبتنی بر احکام فرمان را تطبیق کنند. وی افزود که در صورت ضرورت و تشخیص والی ها، محدودیت‌های گردش در سایر ولایات وضع شود.
استاد دانش گفت که بخشر خصوصی ضمن آمادگی در سایر بخش‌ها، آماده است که جایدادهای شخصی شان را به گونۀ رایگان در اختیار وزارت صحت عامه قرار دهد.
سپس امرالله صالح معاون اول رییس جمهوری صحبت کرد و گفت که در تمام جلسات مربوط مبارزه با ویروس کرونا و در تدوین پالیسی یازده مادهء کرونا در کنار رییس جمهوری شرکت داشتم.
امرالله صالح با تاکید بر مواد پالیسی مبارزه با ویروس کرونا، گفت که دولت در راس قرار دارد، برخلاف چهار دهه گذشته درعقب موسسات بین المللی پنهان نشده، بلکه نقش رهبری را بردوش دارد.
وی افزود که همچنان فیصله شده که کارکنان خدمات صحی امتیازات حق الخطر را دارند و کسانی که جان خود را از دست می‎دهند، از امتیازات معادل شهدای  قوای مسلح افغانستان برخوردار خواهند بود.
معاون اول رییس جمهوری گفت که بسیج قشر روحانی و عالمان دین بسیار کلیدی است که مراسم جنازه، فاتحه و مسجد منبع شیوع نباشد.
امرالله صالح، با بیان این که بنابر هدایت رییس جمهوری، روش‎های تدارکاتی آسان شده است، گفت که بسته شدن باید با تدبیر همراه باشد که باعث قحطی نشود.
وی تصریح کرد که تفویض صلاحیت‌ها صورت گرفته است، پیام سازی مرکزی است، اما پیام رسانی  به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود. همچنان کمک رسانی به قشر حاشیه اقتصادی و آسیب پذیر نیز فیصله شده است و باید والی ها طرح‌های خود را در این زمینه بفرستند.
معاون اول رییس جمهوری خطاب به والی ها گفت که مهار این حالت رابطه مستقیم با صلح دارد و رییس جمهوری آتش بس بشردوستانه را پیشنهاد کرده که شما به نوبه خود آن را ترغیب و حمایت کنید.
وی با تاکید بر این که گردش اطلاعات در درون دولت تسریع شود، از والی ها خواست تا طرح‌های شان را در قسمت محرکه‌های اقتصادی ارسال کنند.
رییس جمهوری پس از شنیدن صحبت‎های آنان، گفت که بعد از این جلسات پیهم را به سطح زون‌ها خواهیم داشت.
وی افزود که در بین دو جلسه کابینه درمدت اندک، ۹۰درصد تصامیم کابینه عملی شد که این بیان‌گر اقدامات جدی ما می‌باشد.
رییس جمهوری در خصوص نقش والی ها گفت که والی ها مسوولیت‌های مشخص ولایت مربوط را دارند و باید تشخیص از سوی آنان صورت گیرد تا در روشنایی تشخیص آنان، تصامیم لازم اتخاذ شود.
وی افزود که از کود حوادث ۳۰درصد به معاون اول ریاست جمهوری و ۲۰ درصد به معاون دوم ریاست جمهوری، انتقال یافته تا در مواقع ضروری اجراات لازم در اسرع وقت صورت گیرد.
محمداشرف غنی با اشاره بر این که والی ها درحالات مختلف خطر، آمادگی لازم داشته باشند، گفت که به همۀ والی ها صلاحیت تفویض شده، تا مصارف لازم را مبتنی بر راهکار نظارتی انجام دهند.
رییس جمهوری به والی ها هدایت داد که از پیداوار زراعتی مردم در ولایت های مربوط شان، گزارش دهند تا در روشنای آن به دهاقین اطمینان داده شود که حمایت‌های لازم از محصولات شان صورت می‌گیرد.
رییس جمهوری گفت: در خصوص اموالی که از راه‌های ترانزیتی وارد کشور می‌شود، تدابیر لازم را اتخاذ کرده ایم.
وی تاکید کرد که ما با بخش خصوصی همگام کار می‌کنیم. در این هفته جهت تعیین تعرفه‌ها جلسهء اساسی را برگزار خواهیم کرد؛ حمایت و انکشاف پارک‌های صنعتی از اولویت‌های کلیدی دولت به حساب میاید.
رییس جمهوری افزود که دربخش‌های معارف وتحصیلات‌عالی تا دو روز دیگر یک طرح واضح، نهایی خواهد شد.
وی در رابطه به حکومت‎داری گفت که درسطوح مختلف کاملاً اعتماد وهمآهنگی وجود دارد، ما می‌خواهیم به والیان به‌خاطر تسریع امور وهماهنگی بیشتر صلاحیت تفویض کنیم. والی ها بیشتر روی مسایل صحت، اقتصاد و زراعت و بخش امنیتی روی مسایل امنیتی تمرکز کنند.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد که تمام مکاتب دولتی قابلیت تبدیل شدن به مرکز تجرید را پیدا کنند و به شما صلاحیت داده می‎شود تا در قسمت اطلاع رسانی از رادیوهای محلی حمایت کنید.
احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا