اقتصاد

واکنش ها به برکناری گروهی کارگران کمپنی کول دربغلان

پلخمری 27 جوزا باختر
کمپنی کول که مشغول استخراج معادن زغال سنگ دربغلان بود ، به یک باره گی اقدام به برکناری تمامی کارگران اش کرده است.
این اقدام با واکنش تند کارگران مواجه شده است.
انجنیرمحمد انورنماینده کارگران برکنار شده می گوید: چهار روز می شود که پنج صدو بیست کارگر ازسوی ریاست عامل کمپنی افغان وسمنت برکنار شده اند.
او غیراقتصادی خواندن فعالیت کمپنی دراستخراج معادن زغال سنگ کرکر، دود کش و آهن دره دربغلان و نیزروآوردن فابریکات سمنت غوری به خریداری کم بهای زغال ازمعادن درۀ صوف سمنگان به جای این معادن عنوان کرد.
انجنیرمحمد انورمی گوید که کمپنی مذکور به اساس تفاهم نامه ای که با وزارت معادن امضا کرده مکلف به حفظ کارگران ، قیرریزی جاده کرکر- شهرپلخمری ، اعمار یک کودکستان به کودکان کارگران ونیزبلند بردن حقوق آنان شده است.
او می گوید با برکناری کارگران وبه ویژه نگهبانان امنیتی باعث شده تا معادن زغال سنگ کرکرو دود کش به شدت ناامن شود.
اما محمد معروف سروری رییس عامل کمپنی افغان وسمنت می گوید: آنان به دلیل افزایش ناامنی و حمله گروه های مسلح برکارگران و دفاتر شان مجبوربه توقف فعالیت شده اند.
اوگفت درماه های پسین بارها بردفاتر وکارگران آنان به ویژه درجریان استخراج معادن ازسوی افراد مسلح غیرمسوول وطالبان حمله شده واموال وحتی وسایل کار استخراج معادن آنان نیز به تاراج رفته است.
رییس عامل کمپنی افغان وسمنت می گوید که با این حال وضعیت را به وزارت معادن گزارش کرده اند و تا دریافت واکنش این وزارت باید صبرکنند.
درین حال مقامات امنیتی بغلان می گویند که آنان تلاش کرده اند تا امنیت کارگران معادن و کمپنی های شریک دراین کاررا تامین کنند.
معادن زغال سنگ کرکر و دود کش دربغلان درسال 1317 کشف و تثبیت شد و درهر شرایطی روند استخراج و بهره گیری ازآن ادامه داشت اما درحال حاضر وپس ازسپردن کار استخراج این معادن به سکتور خصوصی ، بهره گیری ازآن متوقف شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا