اخباراقتصاد

بند کمال خان آب ۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعتی را فراهم می کند

زرنج/۳۰حوت/ باختر
رییس حوزۀ فرعی دریای هلمند می گوید که بند کمال خان در کنار فراهم کردن آب برای۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعتی،۹میگاوات برق نیز تولید می کند.

حضرت عمر کمال رییس حوزۀ فرعی دریای هلمند که در این باره با خبرنگارمحلی آژانس اطلاعاتی باختر صحبت می  کرد گفت : کار اعمار بند کمال خان بارنخست در دوران سردار محمد داوود خان در سال ۱۹۷۴ میلادی آغاز شد.
وی گفت که بعد ازوفات سردار محمد داوود خان کار بند کمال خان مختل شد و در سال ۲۰۱۱ میلادی کارساختمان آن دوباره آغازشد.
رییس حوزۀ فرعی دریای هلمند خاطر نشان کرد که اعمار بند کمال خان در چهار بخش جدا گانه عملی شد که بخش اول از ۱۰ آگست ۲۰۱۱ تا ۱۰ آگست ۲۰۱۲ بیش از ۹ میلیون و۸۳۴ هزار دالر امریکایی هزینه برداشت، بخش دوم بندکمال خان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵میلادی به هزینۀ بیش از یک میلیون و۴۹۸هزار دالر امریکایی به اتمام رسید و بخش سوم آن از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ میلادی به مصرف بیش از ۸۵ میلیون و۸۳۸ هزاردالر امریکایی عملی شد و بخش چهارم از ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۳ جریان خواهد داشت وبیش از ۹۶۵میلیون و۳۷۰هزار افغانی هزینه برخواهد داشت و دربخش چهارم آن ساخت کانال های این بند شامل است که کار آن هنوز جریان دارد و نزدیک به ۵۳ درصد آن به اتمام رسیده است.
حضرت عمرکمال گفت: با اعمار بند کمال خان ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر آبیاری قرارمی گیرد و گفته می توانم که کشاورزان به راحتی از آب آن برای کشت مزارع استفاده کرده می توانند .
وی همچنان بیان کرد که یکی از اهداف اعمار بندکمال خان تولید برق است که این بند توان تولید ۹ میگاوات برق خواهد داشت.
او یاد آور شد: طوری که شما می دانید نیمروز دشت های زیادی دارد که نیاز مبرم مردم برای کشت و زراعت این دشت های وافر آب است و با افتتاح بندکمال خان مشکل مردم نیمروز از ناحیه کمبود آب حل می شود و نیمروز دوباره به آسیاب گندم مبدل می شود و البته از لحاظ محیط سالم، نیمروزیان آب و هوای متفارت خواهند داشت.
این درحالی ‌ست که احمد ویس بصیری معاون تخنیکی ادارۀ ملی تنظیم امور آب کشور به تازگی گفته است که آمادگی برای افتتاح بند کمال خان نهایی شده است و قرار است این بند درچهارم حمل ۱۴۰۰خورشیدی افتتاح شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا