گزارش ها

خشکسالی در افغانستان و تقاضا های بلند ایران

کابل  ۶    سنبله باختر        
در حالیکه افغانستان خود یک سال  دشوار ناشی از خشکسالی را تجربه میکند  ایران آب  بیشتری از این کشور میخواهد
به گزارش اژانس باختر: جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید کشورش از هر گزینه برای حل اختلافات بر سر حقابه با افغانستان استفاده خواهد کرد.
این مقام ایرانی  به شبکه سه تلویزیون دولتی ایران گفته که  دولت با جدیت پی‌گیر موضوع آب رودخانه هیرمند است و به گفته او هر هفته‌ در مورد مساله آب هیرمند گفتگو می‌کند ولی برای رسیدن به توافق جامع به وقت بیشتر نیاز است.
این گفته ها در حالی بیان میشود که ایران به دلیل گسترش جمعیت و ایجاد کارخانه بیشتر صنعتی ، با گذشت هر روز به اب بیشتر نیاز پیدا  میکند ضمنا گسترش خشکسالی در ولایت های مختلف ایران  در دو سال گذشته این کشور را با کمبود شدید آب روبرو کرده  مگرمقام‌های ایران روند سدسازی بر فراز رود هیرمند در افغانستان را از دلایل کمبوداب در ایران میدانند
از طرف دیگر تشدید مشکلات اقتصادی در ایران مردم آنکشور را سراسیمه ساخته است و بعضی از شهر های ایران شاهاد تظاهرات بوده اند
مشکلات اقتصادی ایران بعد از انفاذ  تحریم های  امریکا علیه این کشور جدی تر شد .
در حالیکه ایران روز های دشوار ناشی از مشکلات اقتصادی وخشکسالی را دشوار میسازد وزیر خارجه انکشور تلاش دارد تا با اتهام بندی های به ادرس افغانستان اذهان عامه را در انکشور به سمت مسایل فرعی هدایت کند .
از دید سیاسیون ایرانی ٬ امریکا که در افغانستان حضورنظامی دارد و از دولت این کشور حمایت میکند در تلاش است تا با ایجاد سد ها اب ٬ ایران در تنگنا قرار دهد.
مگر دولت افغانستان با چنین نظر مخالف است  وتاکید دارد که افغانستان نمیتواند مضمون رقابت و جنگ نیابتی امریکا  وایران باشد.
ضمناً دولت افغانستان بار ها گفته که به هیچ کشوری اجازه نمیدهد که خاک افغانستان را در برابر همسایگان این کشور استعمال کند و افغانستان با قرار داد های خود با کشور های همسایه همچنان پابند است.
این در حالیست که در ابتدای دهه پنجاه خورشیدی، معاهده‌ای میان نخست‌ وزیران وقت ایران و افغانستان به امضا رسید.
بر اساس این توافق گفته می‌شود که مقدار زیادی از آب هیرمند از طریق سیستان وارد ایران شده و به دریاچه هامون سرازیر شود، چیزی که ایران مدعی است که افغانستان بر اساس این توافق‌نامه عمل نکرده است.
از دید آگاهان سیاسی در افغانستان گفته های  اخیر وزیر خارجه ایران که میگوید کشورش از هر گزینه برای حل مشکل اب با افغانستان استفاده خواهد کرد ٬ گفته های تهدید آمیز و هشدار گونه است در حالیکه این کشور اضافه تر از سهم اش که در معاهده آب هیرمند مشخص شده ٬ استفاده میکند
این آگاهان همچنان میگویند که وضعیت اقلیمی در افغانستان متفاوت تر از دهه پنجاه خرشیدی است امروز اقلیم در افغانستان و جهان فرق کرده است در وضعیت  که پنجاه سال  قبل بود حالا دیگر نیست مگر برخی از مقامات ایرانی همچنان با همان تخیل پنجاه سال قبل زندگی میکنند
بهتر است که ایران مشکل آب را در آئینه واقعیت حل کند نه ماجراجویی ها منابع آبی افغانستان مالکیت افغان ها است که خود ان را مدیریت خواهند کرد .
ختم صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا