جهان

سازمان منع سلاح‌های کیمیایی: گروه حقیقت‌یاب بزودی به شهردوما می‌رود

لندن – بی بی سی – ۲۲ حمل – باختر
سازمان منع سلاح‌های کیمیایی می‌گوید کارشناسان این سازمان آماده می‌شوند که "خیلی زود" به دومای سوریه سفر کنند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از شبکه خبری بی بی سی ، این سازمان دربیانیه‌ای از حکومت سوریه خواست "اقدامات لازم" را برای سفر این کارشناسان انجام دهد. به گفته این سازمان، "همزمان" درخواستی از " حکومت‌های روسیه و سوریه" برای تحقیق در این زمینه دریافت کرده است.
سازمان منع سلاح‌های کیمیایی می‌گوید پس از انتشار اخبار این حمله، از تمام منابع موجود اطلاعات گردآوری و آنها را تحلیل کرده است.
در همین حال قصر‌سفید خبر داده که  ترامپ سفر  برنامه‌ ریزی شده خود به آمریکای لاتین را لغو کرده تا از نزدیک بر واکنش آمریکا به حمله کیمیایی ادعایی در دوما نظارت کند.
آنتونیو گوترش ، سرمنشی سازمان ملل خواستار دسترسی بدون محدودیت مفتشین بین‌المللی به منطقه دوما در سوریه شد که گفته می‌شود سه روز پیش هدف حمله کیمیایی قرار گرفته است.
"به گفته سرمنشی سازمان ملل متحد ،اتهامات اخیر جدی است و به بررسی کارشناسان حرفه‌ای، مستقل  وبی‌طرف نیاز دارد."
حکومت سوریه اخبار این حمله را تکذیب کرده است اما به گزارش انجمن طبی سوریه و آمریکا، چهار شب پیش "بیش از پنجصد نفر" به مراکز صحی برده شدند که علائم آنها "حاکی از قرار گرفتن در معرض ماده کیمیایی" بوده است.
در این حمله حداقل چهل نفر کشته و شمار بیشتری مصدوم شده‌اند.
حکومت سوریه اتهام استفاده از اسلحه کیمیایی را تکذیب می‌کند، روسیه آن را "دروغ‌پردازی" خوانده و وزارت امورخارجه ایران هم انجام این حمله به دست ارتش سوریه را "غیر منطقی" دانسته است. هم روسیه هم ایران خبر این حمله را توطئه آمریکا و برخی کشورهای غربی برای دست زدن به اقدام نظامی در سوریه دانستند.ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا