سیاست

استاد دانش: اراده حکومت بر مبارزه با فساد اداری قاطع است

کابل / 24 قوس/ باختر
کنفرانس سالانه مبارزه با فساد اداری و تجلیل از روز بین المللی مبارزه با فساد اداری قبل ازظهر امروز با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در قصر سلام خانه ارگ ریاست جمهوری بر گزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر٬ در این کنفرانس، رییس جمهوری، استاد دانش معاون رییس جمهور و شماری دیگری از مقام های دولتی و شرکت کنندگان کنفرانس سخنرانی کردند.
استاد سرور دانش در سخنرانی خود بر تصمیم قاطع رهبری حکومت در مبارزه با فساد اداری تأکید کرد و از اصلاحات عدلی و قضایی، تصویب استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری، ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، تعدیل و تصویب قوانین، حمایت از اصلاحات در استخدام کارمندان و شفافیت در امور مالی ادارات دولتی بعنوان دست‌آوردهای این بخش  در امر مبارزه با فساد اداری نام برد.
وی اما یاد آور شد که این اراده قاطع برای مبارزه با فساد در سال های دورتر وجود نداشت و به همین جهت از آن سال ها فساد اداری در همه تاروپود دولت ریشه دوانده است که تا کنون هم به قطع این ریشه‌ها توفیق نیافته ایم.
استاد دانش بیان کرد که نهادهای عدلی و قضایی علی رغم تلاش‌های که جریان دارد، هنوز هم در تعقیب قضایای مربوط از سرعت لازم برخوردار نیستند. به گفته وی هنوز هم دوسیه‌های زیادی از دانه درشت‌های فساد، مراحل قانونی را طی نکرده است و برخی حتی تحت تعقیب قرار نگرفته است.
معاون رییس جمهور اظهار داشت که در تعقیب قضایای غصب املاک و دارایی‌های دولتی مشکل جدی وجود دارد، وی از نهادهای مربوط خواست که در این زمینه تدابیری را اتخاذ کنند که موانع موجود بر طرف شود و روند رسیدگی قضایا سرعت یابد.
معاون رییس جمهور تأکید کرد:«نباید در قبال افراد و یا دوسیه‌ها با تبعیض و یا اعمال سلیقه‌ها و اغراض شخصی برخورد شوند و اگر استقلال و بی طرفی در نهادهای مربوط به طور دقیق و شفاف رعایت نشود، در حقیقت خود به یک نوع فساد مضاعف دیگری تبدیل خواهد شد.»
استاد دانش افزود: «بعد از سپری شدن یک سال از تصویب قانون مبارزه با فساد اداری هنوز هم موفق نشده ایم این قانون را به طور درست تطبیق کنیم.»
به گفته معاون رییس جمهوری محور اصلی این قانون ایجاد کمیسیون مستقل مبارزه با فساد است که هنوز شکل نگرفته است.
وی از کمیسیون اصلاحات اداری و نهادهای جامعه مدنی خواست که بر اساس طرز العمل مربوط، معرفی کاندیدان عضویت در این کمیسیون را سرعت ببخشند تا هر چه زودتر افراد شایسته تعیین شوند.
استاد دانش وجود ادارات موازی، کارهای تکراری، تداخل وظیفه یی و تشکیل‌های متورم در ادارات مربوطه را یکی از تجربه‌های تلخ سال‌های گذشته خواند و ابراز امیدواری کرد با این عارضه ناسالم اداری با دقت تمام و در عین حال با جرئت و قاطعیت برخورد شود.
معاون رییس جمهور اعاده دارایی‌های غیر قانونی را نیز یکی از مهم‌ترین ابزار در پیشگیری از جرم فساد اداری بیان داشت و گفت : ما در مورد ثبت و اشاعه دارایی‌های مقامات دولتی، قانون خوبی داریم و اکنون این سؤال مطرح است که در این چند سال این قانون تا چه حد تطبیق شده است؟ وی تأکید کرد که اگر در این رابطه در چند قضیه، با قاطعیت برخورد شود، برای همه کارمندان دولتی درس عبرت بزرگی خواهد شد و برای پیشگیری از ارتکاب جرم فساد، تأثیر فوق العاده ای خواهد کرد.
معاون رییس جمهوری علاوه کرد:«رسانه‌ها و نهادهای مدنی چشمان باز و بیدار مردم هستند و از آنجا که در جرایم فساد اداری، قربانی و متضرر اصلی مردم هستند، رسانه‌ها و جامعه مدنی باید از منافع مردم حمایت و دفاع کنند.»نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا