اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل / ۹  قوس/ باختر

با گذشت هر روز، مشکلات صحی در کشور جدی تر و نگران کننده تر می شود در حالی که کمک های بشری آنچنان که نیاز است و توقع می رود صورت نگرفته است.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛  گزارش‌هایی از شیوع نوع تازۀ ویروس کرونا که«اومیکرون» نام‌گذاری شده است در رسانه های بین المللی منتشر شده است  و گفته می‌شود که این نوع ویروس، یکی از تغییریافته‌ترین موارد جهش ویروس کرونا است.

سازمان صحی جهان شیوع «اومیکرون» را نگران‌کننده توصیف کرده است، خبر شیوع نوع جدید ویروس کرونا در شماری از کشورها، نگرانی های جهانی در پی دارد و بیشتر کشور هایی که نظام صحی و اجتماع آسیب پذیر دارند مانند افغانستان در معرض خطر شیوع این بیماری اند.

این در حالی است که مردم افغانستان هنوز از شر موج سوم کرونا رهایی نیافته اند و اگر دقیق تر گفته شود بعد از تحولات اخیر، کمتر به چگونگی مبارزه با کرونا در کشور پرداخته شده است،از ماۀ میزان سال جاری به این سو، فعالیت پروژۀ کرونا در بسیاری از ولایت‌ها به ‌دلیل عدم دریافت بودجه متوقف شده است. و نگرانی ها از شیوع موج چهارم این بیماری هم جدی تر شده است.

مردم، موج سوم کرونا را با مشکلات و با ارقام بلند تلفات نسبت به موج اول و دوم آن سپری کردند و اگرموج چهارم ویروس شیوع کند، اوضاع بسیار نگران‌کننده‌تر از آن است که تصور می‌شود، تنها کرونا نیست که صحت مردم ما را تهدید می کند.

دفتر کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) با هشدار دربارۀ بحران بشری در افغانستان در تازه ترین گزارش خود گفته‌است که از هر دو کودک افغان یکی دچار سوءتغذیه است و از هر دو نفر در افغانستان یکی نمی‌داند که وعدۀ غذای بعدی اش از کجا می‌آید، این نهاد جهانی هشدار داده است که افغانستان در حال بدل شدن به بزرگترین بحران بشری است.

در حال حاضر تقریباً تمامی پروژه های صحی در افغانستان در حالت رکود قرار دارد و تقریباً همۀ آن متوقف است.

در این میان،  کلینیک هایی که به وقایه و تداوی بیماران کوید نوزده مصروف بودند کارشان را متوقف کرده اند و خدمات صحی در بخش های دیگر نیز با مشکلاتی روبرو است و وزارت صحت عامه با کمبود ظرفیت کادری و کاری مواجه است.

مشکل در این است که موسسات و سازمان های بین المللی و همچنان کشور های کمک کننده، بعد از تحولات اخیر کمک های شان را با افغانستان در تمامی عرصه ها منجمله صحت و درمان قطع کرده اند و پروژه‌های بزرگ خدماتی در این کشور متوقف شد، سازمان صحی جهان قبلا از مسدود شدن  دو هزار کلینیک صحی در افغانستان به خاطر نبود بودجه هشدارداده بود.

در حالی که رسیدگی به نظام صحی یک مکلفیت اخلاقی است که در قالب سیاست قابل تعریف نیست.

اگر به عمق مشکلات بخش صحی در افغانستان تمرکز کنیم، این مشکل همچو مشکلات دیگر ریشه دربرنامه های اغراض آمیز بیرونی دارد که با انجماد کردن دارایی های افغانستان و تحریم براین کشور شکل گرفته است، انجماد دارایی های افغانستان، تحریم بر این کشور و قطع یک بارۀ کمک ها حتا در بخش صحی، این را می رساند که حلقه ها و کشور هایی اند که در تلاش اند مردم افغانستان را به گونۀ دسته جمعی مجازات کنند  حتا مسایل صحی و رساندن خدمات و کمک های بهداشتی را با سیاست و برنامه های استخباراتی شان پیوند زده اند.

وضعیت صحی در افغانستان به دلیل کمبود امکانات پولی، تحریم و انتقال عمدی کادر های صحی از کشور، پیچیده شده است در حالی که اخلاق حکم می کند که مسایل صحی دور از مسایل سیاسی دنبال شود.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان  در دیدار اخیری که با نمایندگان اتحادیۀ اروپا داشت تاکید کرد که موضوعات بشری باید از ملاحظات سیاسی دور نگهداشته شود و به عوض اعمال فشار، باید راه‌های همکاری توسعه یابد.

پس بهتر است که نهاد های بین المللی و یا هم کشور های مختلف به جای نشر گزارش و یا ابراز نگرانی از وضعیت وخیم صحی در افغانستان، بدون ملاحظات سیاسی، شرط و شرایط، راه همکاری  را در پیش گیرند، امارت اسلامی اطمینان و تضمین داده است که کمک‌های طبی و بشر دوستانه، کاملا به گونهٔ شفاف به مردم نیازمند توزیع خواهد شد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا