اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۱  جدی/  باختر

یک مقام  ارشد سازمان ملل متحد تاکید دارد که برای بیرون رفت از چالش ‌های بشری در افغانستان، لازم است که جامعه جهانی با امارت اسلامی وارد گفت‌وگو شود.

مفسر آژانس  باختر می نگارد؛ فلیپیو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان درتازه ترین گفته هایش تاکید  ورزیده است که آزاد سازی پول منجمد شده افغانستان و از سرگیری پشتیبانی جهانی از این کشور، یک شرط لازمی است.

او گفته است؛ مهم است که گفت ‌وگوها با امارت اسلامی انجام شود تا اطمینان به دست آید افغانستان می‌تواند از مردمش حمایت کند و این تنها از طریق گفت‌وگو میان جامعۀ جهانی و امارت اسلامی امکان پذیراست.

افغانستان شرایط دشواری را سپری می کند،  دشواری های این کشوردر ابعاد گونه گون است که بیشتراز اقدامات  غیر مسوولانه امریکا منشا می گیرد، امریکا که در بیست سال گذشته که رهبری نیروهای خارجی در افغانستان را به دوش داشت  عامل ناهنجاری زیادی است، توقع می رفت که امریکا با خروج ازاین کشور بیشتر مسوولیت پذیر می شود و مسوولیت های اخلاقی بحران جاری در افغانستان را به عهده می گرفت، مگر چنین نشد، برخلاف،امریکا، در برابر امارت اسلامی یک روش خصمانه را در پیش گرفت وبا منجمد کردن  دارایی های افغانستان و وضع تحریم در برابر این کشور و راه منزوی و فشار بر امارت اسلامی را در پیش گرفت که نتیجه های ازدیاد فقر، بروز مشکلات در نظام اقتصادی، صحی و اخلال در سیستم بانکی افغانستان بود.

امریکا با این کار تلاش دارد که امارت اسلامی افغانستان را در تنگنا قرار دهد و با وارد کردن فشار های اقتصادی خواست های خود را بر افغانستان بقبولاند.

روش خصمانه و دور از انصاف را که  امریکا در پیش گرفته است نشان می دهد که فشاربر مردم افغانستان بیشتر شده است زندگی کودکان و زنان به مخاطره افتاده است وبه این ترتیب حقوق بشری میلیون ها انسان در افغانستان نقص شده است در حالی که، امریکا خود را عامل حراست از حقوق بشری در سطح جهان می داند.

مردم افغانستان از امریکا به جز آزاد کردن داراریی منحمد شده است چیزی بالاتر نمی خواهد، در افغانستان دشواری های مشخصی وجود دارد که نهاد های ملی به آن رسیدگی کرده می توانند در صورتی که تحریم غیر عادلانه در برابر این کشور رفع شود و دارایی های منجمد شده  آن ازاد شود.

اندیشۀ، آزاد سازی دارایی های منجمد شده افغانستان تنها یک ایده داخلی در افغانستان نیست، این ایده  پشتیبانان خارجی خود را هم دارد، گفته های اخیر فلیپیو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهند‌گان  که تاکید دارد  دارایی های منجمد شده افغانستان آزاد کرده شود تا امارت اسلامی بتواند از مردمش در برابر فقر و مشکلات دیگر حمایت کند، یک اندیشه مثبت در امر مبارزه با چالش های کنونی  در افغانستان است  چین هم بار دیگر خواستار رفع تحریم در برابر افغانستان و  آزاد سازی دارایی های منجمد افغانستان ن رسیدگی کرده می توانندآن  رسیدگی کرده می توانند

افانستان شده است. روسیه ، ترکیه، ایران… نیز تقاضای مشابه کرده اند، مگر امریکا در برابر این در خواست انسانی، همچنان با خیره سری  برخورد می کند در حالی که امارت اسلامی افغانستان آماده است با تمامی جهت ها  گفت‌وگو کند و تا حد توان خود نگرانی‌های آنان را رفع کند، گفته های کمیشنر سازمان ملل در امور مهاجرین که تاکید دارد با امارت اسلامی تعامل و گفت وگو شود، یک نظریه بهتر برای چالش هایی است که در برابر افغانستان و منطقه قرار دارد.

باید پذیرفت که تعامل و روابط رسمی با افغانستان، گره گشای چالش‌های کنونی در این کشور و منطقه خواهد بود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا