اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره 

کابل / ۶ دلو / باختر

عصر کنونی را عصر ارتباطات گفته ‌اند. رسانه‌ها در شکل دهی چنین یک ارتباط نقش کلانی دارند که باید آن را مسوولانه ایفا بدارند

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ در جهان امروز، رسانه‌های جمعی با انتقال اطلاعات و معلومات در زمینه‌های مختلف، شرح وقایع ٬ مبادله افکار و عقاید عمومی ودر کل در سمت و سو بخشیدن جوامع  نقش با اهمیت دارند٬ کار آٖنها می تواند پیامد مثبت و منفی داشته باشد.

افغانستان تنوع رسانه یی را تجربه کرده است٬ رسانه در این کشور از گذشته تا امروز نقش حمایتی٬ نظارتی و انتقادی داشته اند٬

با تغییرات و تحولات اخیر در کشور٬ امارت اسلامی  با تحمل و ایجاد فرصت ها از رسانه ها حمایت کرده است٬ اگر رسانه یی در افغانستان بعد از پیروزی امارت اسلامی٬  دیگر فعالیتی نداشته است مشکل به امارت بر نمی گرد بل بیشتر این گونه رسانه ها به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود حمایت کنندگان مالی نتوانسته اند فعالیت شان را ادامه دهند و هیچ نوع فشار و یا هم اخلال کاری از سوی امارت متوجه آنان نبوده است٬ برخلاف مسوولان نظام جدید٬ رسانه ها رابه کار هدفمند٬ متوازن٬ مسلکی و قانونی تشویق کرده اند تا راهکار های مثبت و سودمند و در کنار آن برنامه های توسعه یی برای مردم توضیح و بیان شود.

از دید امارت٬ رسانه‌ها  باید نقش متحد‌کننده را در جامعه بازی کنند٬ اعتماد و باور را در میان مردم ترویج کنند و از لحاظ روانی برای مردم آرامش بخشند٬ زیرا٬ اضافه از چهل سال جنگ٬ روان مردم را خسته کرده است٬رسانه‌ها در کنار این‌که باید مشکلات موجود را بازتاب‌ دهند، تلاش اصلی‌شان در راستای ارتقای جامعه باشد وراهکار برای بهبود وضعیت را ارایه کنند. مگر با تاسف شماری از رسانه ها تنها انتقاد را بلد اند٬ خبرسازی و شایعه پراگنی می کنند.

در شرایطی که مردم در وضعیت ناهنجار اقتصادی بسر می برند٬ ناامیدی زیادی بر زندگی آنان سایه انداخته است و رسانه‌های اجتماعی بازار گرم دارند و بیشتربرشایعات تمرکز دارند٬ رسانه‌ها باید پیشگام شوند و با واقعیت گرایی برای مردم امید بخشند و آنان را سمت وسو دهند.

 در گام نخست نیاز است که رسانه به یک تعریف واحد از منافع ملی برسند٬ میان شایعات و خبر سازی ها فرق قایل شوند٬ متوازن و واقعیت گرا باشند.

فراموش نشود که در نظام گذشته رسانه های بودند که به اختلافات قومی و زبانی  و سمتی دامن زدند و مشکلاتی زیادی خلق کردند٬ ناهنجار و نامیمون کار کردند.

امارت اسلامی از کار آزاد و قانونمند رسانه ها حمایت می کند و در ایجاد فرصت ها برای آنها متعهد است٬ مگر یک توقع از آنها وجود دارد که تبلیغات سو نکنند٬ اخبار تحریف شده نداشته باشند و با احساسات مردم بازی نکنند

رسانه‌ها نقش اساسی در معرفی تحولات و رندگی مردم دارند و امارت اسلامی از این نقش والا آگاه است مگر نکته اساسی این است که رسانه ها نباید لغزش داشته باشند و در یک جهت خاص قرار گیرند.

در کل امید این است که رسانه عامل تحرک مردم به سمت نکات مثبت باشند و در ایجاد امید به آینده آنان را یاری کنند.

امارت اسلامی از کار هدفمند٬ قانونمند و با رسالت رسانه ها حمایت می کند و نسبت به حفظ آزادی بیان در محور منافع ملی ثابت قدم است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا