گزارش ها

ایجاد اداره موقت در افغانستان یک طرح و دیدگاه پاکستانی

کابل 6 حمل / باختر
عمران  خان نخست وزیر پاکستان  درتازه ترین اظهارا ت خود حکومت افغانستان را مانع اصلی تامین صلح در کشور دانست و یکبار دیگر برایجاد یک حکومت موقت درافغانستان ، تاکید کرده است .
گزارشگرآژانس باختر می نگارد : نخست وزیر پاکستان دیروز دریک نشست خبری باردیگر بر روی کار آمدن حکومت موقت درافغانستان تاکید کرد و گفته است که صلح در افغانستان وقتی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که یک دولت موقت و عادلانه در این کشور ایجاد شود. این امر می‌تواند انتخابات آزاد و شفاف را که همه شهروندان در آن سهم داشته باشند، تضمین کند
او همچنان یاد آور شده است که نمی داند ‌ برای شکل‌گیری یک دولت موقت و برگزاری انتخابات شفاف در افغانستان چقدر زمان لازم است.
عمران خان همچنین گفته‌است که کشورش در روند صلح افغانستان تاثیرگذار است و ایالات متحده امریکا نیز این را پذیرفته‌است.
این گفته ها ، ادامه گفته های گذشته اوست عمران خان چندی پیش در یک گردهمایی در منطقه کرم ایجنسی از ایجاد حکومت موقت در افغانستان یاد کرده  بود و  گفته بود  که صلح به زودی در افغانستان برقرار می‌شود و این کشور در آینده نزدیک حکومت خوب خواهد داشت.
به باور آگاهان سیاسی افغان ٬ گفته های پیهم  عمران خان مبنی بر ایجاد یک اداره موقت در افغانستان ٬ این مساله را وضاحت می بخشد که ایجاد حکومت موقت در اصل یک اندیشه پاکستانی است که به گونه مرتب از سوی طالبان و شماری از سیاسیون افغان زمزمه می شود این نشان می دهد که پاکستان با چهره ها نه بل با ساختار نظام در افغانستان مشکل دارد  و قاطعیت نظام موجود در برابر پاکستان بیشتر از هر وقت دیگر حکومت پاکستان را در تنگنا قرار داده است.
ایجاد حکومت موقت یک نسخه کاملا پاکستانی است که پاکستان در قبال سپردن بعضی امتیازات به امریکا می خواهد این پروژه را در افغانستان تطبیق کند که با تاسف شماری از سیاسیون افغان روی منافع شخصی و گروهی که دارند از آن حمایت می کنند .
این سیاسیون می گویند که ایجاد اداره موقت در افغانستان ٬ آغاز کار از صفر است در حالی که افغانستان در هژده سال گذشته دستآورد های خوبی داشته است و به موفقیت های دست یافته است .
ایجاد اداره موقت یک حرکت عقب گرایانه است  که افغانستان را به عقب خواهد کشانید که زمینه برای وابستگی افغانستان با پاکستان را مساعد می کند. 
گفته های اخیر عمران خان و تاکید مجدد او مبنی بر ایجاد یک اداره موقت واکنش هایی در پی داشته است.
امرالله صالح معاون نخست دسته  انتخاباتی تیم (دولت ساز ) که از سوی رئیس جمهور غنی اداره می شود درصفحه فسیبوک  خود نوشته است،  عمران خان صدر اعظم پاکستان خواستار لغو قانون اساسی افغانستان و ایجاد اداره غیرقانونی زیر نام اداره موقت  شد. در عین روز و در عین زمان یک دسته انتخاباتی  در افغانستان  نیز خواهان ایجاد اداره موقت و لغو قانون اساسی افغانستان شد. این هماهنگی و همسویی ریشه در چه و در کجا دارد؟. مگر این پاکستان نیست که می خواهد همه دستاوردهای ما را به صفر تقلیل دهد
درهمین حال سید شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نیز درصفحه فسیبوک خود به شکل طنزگونه  گفته های نخست وزیرپاکستان را به نقد گرفته است و  نوشته است که رقص دولت موقت با ساز همسايه.
مشوره سیاسیون افغان و مردم ما به پاکستان این است که بهتر خواهد بود  عمران خان وقت خود را روی آوردن تغییر در زندگی مردم کشورش که یکی از فقیر ترین کشور های دنیا است ، صرف کند . افغان ها راه و چاره مشکلات شان را خوب بلد اند  نسخه های بیرونی در این کشور سرگردانی های بیرونی ها را در پی داشته است .
نخست وزیر خود را زحمت ندهید ما خود می دانیم برای حل مشکلات خود چه کنیم کافی است شما در جای تان باشید و مداخله نکنید . تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا