سیاست

آگاهان سیاسی : پاکستان باید در صدر لست کشورهای حامی تروریست جاگیرد

کابل باختر/ 12/ جوزا

وزارت خارجه امریکا درگزارش تازه خودگفته است که افغانستان عراق و پاکستان در سال 2012 میلادی بیشتر از هر کشور دیگر از حملات ووقایع تروریستی رنج برده اند.

 به گزارش آژانس باختر ، دراین گزارش وقایع تروریستی در 86 کشور جهان مقایسه شده است مگر آنچه در این کشورها اتفاق افتاده پنجاه فیصد آن به افغانستان ، عراق و پاکستان برمیگردد این سه کشور شاهد واقعات متعدد تروریستی و حملات بمبی و انتحاری بوده اند که ازاثر آن شش هزار و هفتصد و هشتاد و یک تن جان باخته اند . وزارت خارجه امریکا سه کشور یاد شده را قربانیان اصلی وقایع تروریستی  داشته واز ایران کوبا ، سوریه و سودان به عنوان کشور حامی تروریزم یاد کرده است.

وزارت خارجه امریکا این گزارش را درحالی به دست نشر میسپارد که افغانستان در طول سال 2012 میلادی درمحراق توجه شبکه های تروریستی قرارداشته و در چنین فعالیت ها بیشترین تلفات به افراد ملکی وارد شده است . درطول سال 2012 و سالهای ماقبل آن افغانستان بیشتر از تروریزم صادر شده ازپاکستان رنج برده است . سازمان های استخباراتی غربی و قوماندانان نیروهای بین المللی در افغانستان بارها گفته اند که فعالیت  هاي تروریستي درافغانستان ، در پاکستان ریشه دارد . حتا باری مقامات افغان خواستار شامل ساختن سازمان های استخباراتی پاکستان در لست سیاه سازمان ملل متحد شدند . آگاهان سیاسی در افغانستان به این امر تاسف میکنند كه وزارت خارجه امریکا در قسمت پاکستان دچار اشتباه فاحش شده و در جاگزینی نام این کشور با سردرگمی مواجه است . زیرا جا داشت که نام پاکستان در فرصت کشور های حامی تروریزم شامل شود نه قربانی تروریزم.  مگر میتوان گفت که مردم پاکستان در سایه سیاست های کور اندیشانه استخبارات کشورشان قربانی این فعالیت ها اند.

 میراحمد جوینده فعال جامعه مدنی و عضو پیشین ولسی جرگه میگوید: متاسف از این امر است که وزارت خارجه امریکا نخواسته تا پاکستان شامل لست کشورهای گردد که حامی تروریزم پنداشته شده اند هرگاه امریکا دراین رابطه معیاری در نظر داشته آیا پاکستان کشور که سالها اسامه را میزبانی کرد دراین معیار شامل شده نمیتواند؟

وحید مژده آگاه امور سیاسی دررابطه به گزارش اخیر وزارت خارجه امریکا به آژانس باختر گفت : آنکشور های که ازسوی وزارت خارجه امریکا حامی تروریزم دانسته شده اند کشورهای اندکه منافع امریکا را تهدید میکنند درحالیکه کشور های دیگری وجود دارند که در پی قتل یک عسکر خود برکشورهای دیگر حمله میکنند مگر امریکا ازآن چشم میپوشد .

به همين ترتيب در پاکستان نشانهء از موجودیت تروریزم دیده میشود مگر امریکا این کشور را قربانی تروریزم میداند نه حامي تروريزممژده گزارش اخیر وزارت خارجه امریکا را توام یک برخورد دوگانه میخواند.

یک عضو پیشین نهادهای امنیتی افغانستان میگوید که او مشخصاً از برخورد امریکا با پاکستان متاثر است پاکستان کشوردیده درا و استفاده جوست که پول و امکانات امریکا را گرفت مگر حلقه های تروریست و افراطی رادردید امریکا رشد داد و از آن استفاده کرد در حاليكه امریکا جرئت ندارد که بگوید پاکستان حامی تروریزم است.

او از امریکا میخواهد تا به اعتماد و باور مردم افغانستان صدمه نزند و در گزارش وزارت خارجه خود تجدید نظر کند و پاکستان را در صدر فرصت کشورهای حامی تروریزم جا دهد . استخبارات پاکستان نه تنها خون افغانها بل خون دهها عسکر امریکایی را نیز دراین کشور ریخته است که باید مجازات شود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا