تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت سه شنبه 26 جدی

 

کابل باختر/ 26/ جدی

شماری ازروزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویداد های جاری کشور و منطقه نشرکرده اند.

روزنامه وحدت د ربرگ نخست شماره امروزی از قول اتاق تجارت و صنایع افغانستان عنوان کرده که سه ملیون نفر درکشور بیکار هستند.

 به نوشته این روزنامه : همزمان با افزایش بیکاری درافغانستان مقام های افغان میگویند که درحال حاضر بیش از یکصد هزار خارجی دراین کشور مصروف کار اند . مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان با ابراز نگرانی از این وضعیت از حکومت می خواهند تا به معضل بیکاری دراین کشور توجه نماید.

به نوشته و حدت هشتاد زندانی محبس پلچرخی به خاطر عدم تطبیق فرمان رییس جمهور کرزی مبنی بر رهایی شماری از زندانیان دست به اعتصاب غذایی زده اند . این زندانیان محبس پلچرخی ادعا می کنندکه مسوولین بخاطر رهایی و یاتخفیف حبس که مستحق آن اند ، از آنان پول مطالبه میکنند.

آنها که از چهار روز بدین سو دست  به اعتصاب غذایی زده اندبه روز دوشنبه در صحبت تیلفونی با رادیو آزادی گفتند ، افرادی که برای رهایی و تخفیف حبس شان پول می پردازند ، آزاد میگردند این روزنامه همچنان ازقول رسانه های بین المللی درهمین صفحه عنوان کرده که لحن حامدکرزی درمورد امریکایی ها نرم تر شده است .

حکومت افغانستان و جامعه جهانی در رهایی زندانیان طالب عجله دارند ، عنوان مطلب دیگری میباشد که روزنامه وحدت در برگ نخست نشر کرده و در سایر صفحه های شماری امروزی به دنبال مطالب دیگر شده است.

اما روزنامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی زیرعنوان مصونیت سربازان امریکایی را بپذیریم ؟ آغاز کرده و درهمین صفحه از قول آیساف نوشته که نیروی هوایی افغانستان را سر پا  ايستاد می کنیم .

به نوشته این روزنامه سخنگوی نیروهای بین المللی میگوید که نیروهای هوایی افغانستان تا سال 2016 به گونه کامل آماده خواهند شد.

 گونتر کتز سخنگوی ایساف روز دوشنبه درکابل به خبرنگاران گفت ، تقویت نیروهای هوایی کار مشکل بوده و به وقت زیاد ضرورت دارد ، اما کشورهای عضو ناتو متعهد اندکه نیروهای هوایی افغانستان را به پا ایستاده کنند.

این روزنامه درهمین صفحه از قول رییس جمهور کرزی عنوان کرده که طالبان عنصر جنگ نیستند!

به نوشته این روزنامه رییس جمهور کرزی گفت که ایالات متحده امریکا بعد از سال 2014 و شاید از حالا علیه گروه طالبان نجنگند ، بلکه برضد القاعده مبارزه میکنند او افزودکه لویه جرگه افغانستان درمورد مصونیت قضایی به سربازان امریکایی تصمیم میگیرد.

 به نوشته این روزنامه آقای کرزی بعداز بازگشت از سفرش به ایالات متحده امریکا ، روز دوشنبه دریک نشست خبری ابراز اطمینان کرد که بعداز سال 2014 میلادی و خروج اکثر نیروهای بین المللی وضعیت بهتر میشود.

کرزی همچنان گفت که نگاه امریکا به گروه طالبان تغییر کرده است " این ها طالبان را بعداز 2014 و شاید ازهمین حالا ، عنصر جنگ نمی دانند…. واضحاً قسمی که درکنفرانس رییس جمهور اوباما دیديد (القاعده به عنوان طرف جنگ) نامبرده شد."

این روزنامه همچنان درهمین صفحه ازقول مک کریستال نوشته : متاسفم که نتوانستم به مسوولیت هایم بپردازم.

ماندگار نیز درصفحه اول از قول مجلس نماینده گان عنوان کرده به استیضاح کمتر از یازده وزیر قانع نیستیم . ماندگار دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است . اما روزنامه سخن جدید دربرگ نخست از قول حامدکرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عنوان کرده ، افغانستان در نبود نظامیان خارجی ، امن تر میشود.

به نوشته این روزنامه : حامدکرزی رییس جمهور کشور با تاکید براین که افغانستان پس از سال 2014 استوار و پابرجا خواهد ماند اظهار داشت : افغانستان باخروج نظامیان خارجی امن تر خواهد شد سخن جدید همچنان درصفحه اول به استیضاح وزراء ازسوی مجلس نماینده گان پرداخته و مطلبی را زیر عنوان اعتراض مردم کابل به کشتار شیعیان درکویته پاکستان نشر کرده است. این روزنامه در برگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است.

به همین ترتیب روزنامه هشت صبح در برگ نخست عنوان کرده حضور امریکا وابسته به مصوونیت قضایی است این روزنامه این مطلب را درصفحه دوم دنبال کرده اما در صفحه اول خبرداده که 12 زندانی درزندان غزنی کشته وزخمی شدند به نوشته این روزنامه : دریک درگیری میان زندانیان سیاسی و غیر سیاسی درزندان  غزنی یک زندانی سیاسی کشته و یازده زندانی دیگر زخمی شدند.

همچنان هشت صبح درهمین صفحه زیر عنوان نیروهای هوایی تا 2016 کاملاً آماده خواهد شد نوشته : مقام های ایساف میگویند که نیروهای هوایی افغانستان تا سال 2016 میلادی کاملاً تجهیز و آماده خواهد شد.

باشنده گان کابل علیه کشتار کویته تظاهرات کردند ، عنوان مطلب دیگری میباشدکه این روزنامه در صفحه اول نشر کرده است .

 روزنامه هشت صبح دربرگهای دیگر شماره امروزی دنبال سایر مطالب شده است. به همین ترتیب روزنامه های انصاف ، آرمان ملی و دیگران درشماره های امروزی یا به نشر مطالب مشابه ای پرداخته اند و یا دنبال سایر مطالب شده اند.   

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا