سیاست

سفیر بریتانیا در افغانستان :ایران راکت ها را به دسترس طالبان قرار می دهند

ویلیام پیتی ،سفیر بریتانیا در افغانستان گفته است که ، ایران را به دست داشتن در امور داخلی افغانستان متهم نه می کنند اما سلاح و مهمات ایرانی را به دست آورده که به گونه، مستقیم از سوی ایران به مخالفان مسلح دولت افغانستان ارسال شده است.

ویلیم پیتی در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت، که این کار ایران نه تنها به ضرر صلح و امنیت در افغانستان است، بلکه امنیت منطقه را نیز با تهدید روبرو می سازد.

 پیتی می گوید، هرچند آنان این مسله را به شورای امنیت سازمان ملل نیز راجع ساختند اما از ایران  می خواهند که باید از این مداخلات دست کشیده و برای برقراری  صلح و ثبات در افغانستان، حمایت کند.

ویلیم پیتی گفت" ما ایرانی ها را دست به دست گرفته ایم که راکت ها را به دسترس طالبان قرار می دادند، و این چیزی است که ما به آن باور داریم. ما این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز راجع ساختیم و هم خود دست به اقدام نظامی زدیم تا جلو کمک های نظامی به مخالفان مسلح را بیگیریم. در عین زمان ما به ایران هم گفته ایم که این به مفاد شما هم نیست و خوب است تا بجای حمایت از مخالفان مسلح از دولت افغانستان حمایت نماید."

 پیش از این راین کراکر، سفیر امریکا در افغانستان نیز گفته بود، که اسناد و شواهدی را در دست دارند که نشان دهنده ی مداخله ایران در امور افغانستان و همکاری مالی و نظامی با مخالفان مسلح این کشور است.

اکنون مقامات ناتو هم این گزارش ها را تایید می کنند که ایران در برخی از مناطق افغانستان راکت های ضد طیاره را در اختیار مخالفان مسلح قرار می دهد تا جنگ جاری در این کشور را بیشتر پیچیده سازد.

در عین حال جنرال کارستن جکوبسن سخنگوی نیرو های آیساف در صحبت با رادیو لیبرتی گفت، آنان می خواهند که مساله در اختیار دادن سلاح و مهمات از سوی ایران به مخالفان مسلح دولت افغانستان را به گونه جدی تعقیب کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا