امنیت

درجلسه شورای امنیت ملی روی مسوده سند همکاری های امنیتی ووضعیت ولایت نورستان بحث شد

کابل باختر 19 عقرب
جلسه شورای امنیت ملی امروزتحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، در ارگ دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، ابتدا داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی کشور، در مورد چگونگی مذاکرات صورت گرفته با هیئت موظف ایالات متحده امریکا در ارتباط به مسوده قرارداد امنیتی و دفاعی میان جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا، گزارش تفصیلی را ارایه نمود.
وی خاطر نشان کرد که مسوده سند متذکره به لسان های پشتو، دری و انگلیسی آماده گردیده و قرار است بمنظور مطالعه اشتراک کننده گان لویه جرگه مشورتی به دسترس آنها قرار داده شود.
جلسه شورای امنیت ملی فیصله نمود که مسوده سند همکاریهای امنیتی و دفاعی در یک کتابچه واحد هرچه زودتر به زبانهای ملی کشور، طبع و نشر گردیده و در اختیار تمام نماینده گان اشتراک کننده در لویه جرگه، قرار داده شود.
در این جلسه داکتر محمد صادق مدبر رئیس عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران و انجنیر رحمت الله نبیل سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی در مورد آماده گی های لازم اداری و اتخاذ تدابیر امنیتی برای لویه جرگه مشورتی که قرار است در اخیر ماه جاری برگزار گردد، به مجلس گزارش لازم را ارایه نمودند.
داکتر مدبر ضمن ارایه گزارش، خاطر نشان نمود که آماده گی های لازم بخاطر تدویر موفقانه لویه جرگه مشورتی با جدیت ادامه داشته و روند دعوت نماینده گان اشتراک کننده از مهاجرین افغان در اروپا، پاکستان و ایران نیز تکمیل گردیده است.
سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی با ارایه پلان مشترک نیروهای امنیتی بخاطر تامین امنیت محل تدویر لویه جرگه مشورتی، خاطر نشان نمود که در این راستا میان نیروهای امنیتی کشور هماهنگی خوب وجود داشته و به منظور رفع تهدیدات امنیتی، تفکیک ساحه مسوولیت و وظایف هر نهاد امنیتی به وجه احسن صورت گرفته است.
شورای امنیت ملی در پرتو گزارش های ارایه شده فیصله نمود که به منظور برگزاری موفقانه لویه جرگه مشورتی و همچنان تجلیل بهتر از روز عاشورا، تشریک مساعی میان قطعات و جزوتام های شامل در وظایف امنیتی متذکره، هرچه بیشتر تقویت گردد و مسوولین امور در پلانگذاری و اجرای وظایف، کاربرد اصل دقت را جدأ مدنظر گیرند.
در قسمت دیگر جلسه، وضعیت امنیتی ولایت نورستان با حضور داشت محمد تمیم نورستانی والی آنولایت مورد غور و بررسی قرار گرفت.
والی نورستان اطمینان داد که وضعیت امنیتی در آنولایت روبه بهبود است. تمام واحد های اداری آنولایت فعال و اخیرأ شاهراه مواصلاتی کنر – پارون ازاثر مساعی خسته گی ناپذیر نیروهای امنیتی بروی ترافیک باز گردیده است.
محمد تمیم نورستانی خاطر نشان کرد که آماده گی های لازم بخاطر تدویر موفقانه انتخابات در سراسر آنولایت، اتخاذ گردیده است.
وی در مورد حصول دو باره معاشات پولیس ملی که در سال گذشته به سرقت برده شده بود و هم در مورد تعقیب و پیگرد عدلی و قضائی عاملین قضیه متذکره به مجلس امنیتی اطمینان داد.
محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری  در جنب گزارش ارایه شده، خاطر نشان نمود که  مقدار سه هزار تن گندم بخاطر مساعدت به نیازمندان در ولایت نورستان تدارک دیده شده و آماده است که به آنولایت منتقل گردد. شورای امنیت ملی به وزارت های دفاع ملی و امور داخله وظیفه داد تا هرچه زودتر در انتقال گندم تدارک شده اقدام نمایند.
همچنان به منظور جلوگیری از سکتگی در توزیع معاشات کارمندان ملکی و پرسونل عسکری و امنیتی در ولایت نورستان به وزارت مالیه، ریاست های عمومی د افغانستان بانک و اداره مستقل ارگانهای محلی وظیفه سپرد تا هرچه عاجل در افتتاح و گشایش بانک های سکتور خصوصی در مرکز و ولسوالی های آنولایت اقدام نمایند.
مجلس به ستردرستیز وزارت دفاع ملی وظیفه داد که الی حل مشکل متذکره در هرماه یکمرتبه پرواز های طیارات هلیکوپتر را بخاطر انتقال معاشات کارمندان ملکی و عسکری موظف درآنولایت، پلانگذاری و اجرا نماید.
در قسمت دیگری مجلس یادشده، محمد عمر داود زی وزیر امور داخله در مورد تنظیم و آوردن یک تعداد از اعضای خیزش مردمی در ولسوالی پشتون کوت  ولایت فاریاب در چوکات یک نهاد مشخص امنیتی خارج از سقف تشکیلاتی آنوزارت، گزارش مربوط را ارایه نمود.
مجلس از رشادت و دلیری جوانان آنولایت در امر تامین امنیت و ثبات در قریه ها و قصبات مربوطه، ستایش بعمل آورد و فیصله نمود که فهرست و اسمای جوانان متذکره ترتیب و جهت تقدیر و مکافات پیشنهاد مربوط آن به مقام ریاست جمهوری اسلامی افغانستان ارایه گردد.
همچنان مجلس به وزارت امور داخله وظیفه داد، تا جوانان یادشده را در چوکات پولیس محلی در سقف تشکیلات آنوزارت تنظیم نمایند.
در اخیر، مجلس شورای امنیت ملی گزارشات سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت امور داخله  رادر مورد تحقیقات صورت گرفته پیرامون وقوع حادثه تروریستی روز اول عید سعید اضحی که منجر به شهادت والی ولایت لوگر گردید، را استماع نموده و در زمینه هدایات لازم صادر گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا