اخبارجهان

دنمارک مهاجران را به سوریه برگشت می‌دهد

کوپن هاگن/دویچه وله/ 25حمل/ باختر

حکومت دنمارک نمی‌خواهد هیچ متقاضی پناهندگی را بپذیرد. مقام های این کشور می گویند: مهاجرانی که به دنمارک آمده اند، باید تا حد ممکن آن کشور را ترک کنند. به تازگی‌ گفته شده است که حتی مهاجران سوریایی نیز باید برگردند.

دو شیزه آیه ابو ظاهر که با تازگی دوره مکتب را به پایان رسانده است، می‌خواست بعد از سه ماه در پایان جون، با دختران دیگر همصنفی اش در محل نایوبورگ دنمارک، این موفقیت را جشن بگیرد.

اما در آخر هفتۀ اپریل، ایمیلی را که او از ادارات دریافت کرد، همه چیز را تغییر داد. در این ایمیل جمله‌ یی با این مفهوم نوشته شده بود: «اجازۀ اقامت تان دیگر تمدید نخواهد شد.»

والدین او نیز از ادارات خبر مشابه را مانند بسیاری از مهاجران دیگر سوریه دریافت کردند که از حوالی دمشق پایتخت آن کشور آمده اند.

در تابستان سال گذشته، مقامات دنمارک، دمشق پایتخت سوریه را دو باره به عنوان شهر امن درجه ‌بندی کردند، از آن زمان به بعد اجازه اقامت از چندین صد مهاجر سوریایی که قبلاً در دمشق و حوالی آن زندگی می کردند، پس گرفته شد و دیگر تمدید نشد. شارولوته سلنته، منشی عمومی شورای پناهندگان دنمارک  توضیح داد: «باوجود آن که جنگ نه پایان یافته است و نه فراموش شده است، ادارات دنمارک فکر می‌کنند که شرایط در دمشق چنان خوب است که می‌توانند حالا پناهجویان سوریه را دوباره به آنجا بفرستند

سلنته افزود: دنمارک در سطح اروپا، یگانه کشور است که چنین سیاستی را اتخاذ  کرده است. او این تصمیم را غیرمسوولانه می داند. از دید او سوریایی هایی که بعد از فرارشان، دوباره به زادگاه شان برگشت داده می شوند، «با خطر تجاوز و آزارها» مواجه می شوند.

این سیاست مهاجرت دنمارک نه تنها با انتقادهای سازمان های حقوق بشر مانند «شورای پناهندگان دنمارک» و عفو بین الملل مواجه شده است، بلکه احزاب چپ در پارلمان نیز علیه آن اعتراض کرده اند. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا