سیاست

رئیس جمهور : زجر وشکنجه وسپس به شهادت رساندن یک دختر ، عمل نهایت غیر اسلامی وغیر افغانی است

کابل باختر 14 حمل
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان
درسخرانی شب گذشته خویش که از طریق  تلویزیون ملی نشر گردید گفت: افغانستان صاحب نظام  ودولت است هیچکس نمی تواند طور خودسر وظایف قاضی را انجام داد وکارمحاکم  را بدوش گیرند.
به گزارش آژانس باختر:  محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور که به مناسبت رویداد شهادت  فرخنده  دیشب سخنرانی  کرد گفت: قرآن عظیم الشان   می فرماید که هرکسی که  انسانی  را بکشد وبدون اینکه او  مرتکب  قتل وتبهکاری در روی  زمین شده باشد همانند آنست که همه مردم رابه قتل رسانده باشد .
رئیس جمهور گفت به اساس این قول  پروردگار  ، قتل فرخنده ، قتل همه مردم افغانستان وقتل  همه انسان های روی زمین است لذا از همه اولتر  تسلیت  خود را به خاطر شهادت  فرخنده  که به صورت بسیار دردناک  اتفاق  افتاد  به مادر وپدر   شهید فرخنده ، سایر  اعضای  خانواده  اش وتمام   ملت افغانستان ابراز می دارم.
رئیس جمهور  دراین سخنرانی  از کمیسیون  حقیقت یاب تشکر  کرد وگفت که این کمیسیون  معصومیت وبی گناهی فرخنده شهید را ثابت  کرد واز حکومت در زمینه  خواستار  اقدامات  جدی شد .
همچنان  ریئس جمهور از حضرت صبغت الله  مجددی وسایر علما وروحانیون  که دراین مساله  با دانش احکام  و ارزش های اسلامی  درکنار مردم افغانستان قرار  گرفتند  نیز به قدردانی  یاد کرد.
رئیس جمهوری اسلامی  افغانی خاطر نشان کرد حادثه  شهادت فرخنده  درد ناک  و وحشتناک  به طور صریح با روح وارزش های اسلامی  درمغایرت  قرار داشت، آزار، زجر، شکنجه و بعدهم شهادت یک دختر  ، یک عمل  نهایت غیر اسلامی  و غیر افغانی است و ما را مجبور میسازد که برای تامین  عدالت گام های جدی را بدون هیچ نوع  دغدغه برداریم  وبرای جلوگیری از چنین حادثات اقدامات کوتاه مدت ،میان مدت  ودراز مدت را روی دست گیریم .
محمد اشرف غنی یادآور شد که لوی څارنوالی  جمهوری اسلامی افغانستان  برای  تحقیق دوسیه های  متهمان، دوازده  څارنوال  لایق و تجربه کار را توظیف  کرده و طی یک  هفته  این دوسیه ها  به محکمه  فرستاده  می شود ومحاکم ثلاثه افغانستان با ا ستقلال کامل بخاطر  تامین عدالت  فیصله  خواهد کرد و حکومت  افغانستان  نه تنها  این فیصله  را خواهد  پذیرفت  بلکه آنرا عملی  خواهد کرد.
دراین سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از تمام علما و روحانیون خواست تا درخطبه های نماز جمعه نتایج تحقیق کمیسیون  حقیقت یاب را برای مردم تشریح کنند و درمورد شخصیت  فرخنده  که یک مسلمان  راسخ وآگاه از احکام اسلامی بود ، معلومات بدهند  و این اتهام  که گویا اوبه قرآن کریم بی حرمتی کرده باشد کاملاً دروغ وبی اساس بوده است .
محمد اشرف غنی  بیان کرد که افغانستان صاحب نظام ودولت است و هیچ کسی نمیتواند که طورخودسر وظایف  قاضی را انجام بدهد و کار محاکم را بدوش گیرد.
دین مقدس اسلام دین رحمت وکرامت  است وما اجازه نخواهیم داد برخلاف  احکام  وارزش های اسلامی وبرضد انسانیت  اقدامات فجیح صورت بگیرد.
ادامه  جامعه  وثبات  نظام،  به تطبیق  قاطع قانون نیاز   دارد وما دراین امر یک لحظه هم غفلت نخواهیم کرد.
رئیس جمهورگفت: به اساس  تحقیقات که صورت گرفته دراین رویداد یک تعداد پولیس غفلت کرده اند  ، به این سبب به وزارت امورداخله  هدایت داده شد که نه تنها  این مشکل را  بررسی کند  بلکه  برای جلوگیری  از چنین رویداد ها در آینده  یک برنامه  منسجم رارویدست گیرد.  برای  ما غفلت وبی پروایی پولیس  برای انجام  وظیفه  قابل قبول نمی باشد .
رئیس جمهور اظهار نمود که مردم  به طور خودجوش در برابر این وحشت ایستادگی کردند ودر داخل وخارج کشور برای شهید فرخنده مراسم فاتحه خوانی را برپا کردند .
مردم با قاطعیت برای این شهید دادخواهی کردند  وما از  این وجدان اجتماعی  قدردانی می کنیم.
محمد اشرف غنی گفت: این وجدان  نیرومند  اجتماعی ما را به آینده  کشور امید وار تر میسازد واز مردم  خواست تا با چنین  وجدان  اجتماعی درمقابل فساد، بی قانونی  وبی عدالتی ایستادگی کنند.
رئیس جمهور یاد آور شد که ایستادگی مردم  درمقابل نارسایی های موجود باعث قوت دولت می شود و ما را درتطبیق برنامه اصلاحات وتحول  همکاری میکند  تا صاحب یک کشور  قانونمند و برخوردار  از صلح وثبات باشیم  .
رئیس جمهور  از رسانه ها خواست  تا برای تقویت  وانعکاس این وجدان  اجتماعی زمینه های لازم را فراهم کنند.
رئیس جمهور غنی  به زنان کشور خطاب کرده گفت: دولت محافظ عزت وشرف آنان خواهد  بود و برای زنان ودختران افغان ایجاد محیط مصئون وبا امن  یک وظیفه  اصلی  وضروری  میباشد.
ریئس جمهور  یاد آور شد که میان مسجد وارگ فاصله نمی گذاریم وبه وزارت حج و اوقاف  هدایت داده شده تا با علمای کرام  و روحانیون  رابطه منظم  را حفظ کند وهماهنگی لازم را برای  آگاهی مردم  از احکام و ارزش های واقعی  دین مبین اسلام بوجود بیاورند.
رئیس جمهور گفت: به وزارت حج واوقاف  هدایت  داده شده است  تا روز یکشنبه  درسراسر کشور به پاس شهادت فرخنده  مراسم فاتحه خوانی را برگزار کند.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان یاد آور شد که همانگونه که حفظ جان انسان ها یکی از مقاصد پنجگانه شریعت اسلامی است  ومجتهدین بزرگ ما در اجتهادات و فتاوی خودهمیشه  آن را در نظر  داشته اند  ، دولت وملت افغانستان وظیفه مشترک دارند که  برای تحقق این هدف  اعلی  یک جا تلاش  بورزند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا