فرهنگ

عبدالتواب بالاکرزی : شماری ازاستادان ومحصلان دیپارتمنت های ازبکی به ازبکستان فرستاده می شوند

کابل باختر3 سنبله
پوهنمل عبدالتواب بالاکرزی سرپرست وزارت تحصیلات عالی دیروز با روسای پوهنتون های مربوط از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرد.
دراین صحبت پوهنمل بالا کرزی از فراهم شدن تحصیل درمقطع های لیسانس، ماستری ودکتورا دربخشهای زبان وادبیات ازبکی درازبکستان یاد آورشد ودرزمینه توافقاتی که میان وزارت های تحصیلات عالی افغانستان و ازبکستان صورت گرفته است، گفت که به اساس این توافقات مرکز تحقیقات زبان و ادبیات ازبکی ، برنامه ماستری مشترک و ژورنال علمی و اکادمیک به زبان و ادبیات ازبکی در پوهنتون کابل ایجاد خواهد شد .
وی در مورد اهمیت تاسیس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات ازبکی گفت که این مرکز به هدف رشد و انکشاف فرهنگ، زبان و ادبیات ازبکی ایجاد خواهد شد و با تمام پوهنتون های دارای رشته های متذکره ارتباط علمی و اکادمیک خواهد داشت.
بالاکرزی گفت :" توافق صورت گرفته است تا استادان و محصلان دیپارتمنت های ازبکی دردوره های  لیسانس، ماستری و دکتورا ، به پوهنتون های کشور ازبکستان فرستاده شوند."
وی از تمام روسا و آمران دیپارتمنت های زبان و ادبیات ازبکی خواست که استادان و محصلان صنوف اول جدید شمول واجد شرایط را به خاطراعزام به بورس کشور ازبکستان، به وزارت تحصیلات عالی معرفی کنند.
همچنان پوهاند دکتور بری صدیقی معین امور محصلان وزارت تحصیلات عالی نیز دراین ویدیوکنفرانس در مورد چگونگی انتخاب محصلان به بورس ها و ساختار توزیع این بورس ها معلومات داد.
سپس روسای پوهنتون های فاریاب، بلخ، سرپل، سمنگان، جوزجان، بغلان و تخار از  تلاش های وزارت تحصیلات عالی در قسمت رشد و انکشاف زبان و ادبیات ازبکی قدردانی کردند و اطمینان دادند که به اسرع وقت و با شفافیت کامل فهرست استادان و محصلان را ترتیب و ارائه می دارند.
قابل ذکر است که ارتقای ظرفیت استادان و محصلان کشور به وِیژه رشد و انکشاف زبان و ادبیات ازبکی در سفر اخیر سرپرست وزارت تحصیلات عالی که به کشور ازبکستان داشت با مقامات آن کشور مطرح شده بود  و قرار است تفاهمنامه همکاری علمی و اکادمیک میان دوکشور امضا شود. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا