صحت

وزير صحت عامه خواساتار پايان بخشيدن به حس نفرت بد بيني وتبعيض در برابر افراد مصاب به اچ آي وي شد

 

كابل 28 سنبله باختر

وزیر صحت عامه امروز که در مراسم معرفی پالیسی و چارچوب ملی استراتیژیک اچ آی وی و ایدز صحبت گفت که بايدحس نفرت، بد بینی، تبعیض در مقابل افراد که با اچ آی وی / ایدز زنده گی میکنند، پایان داده شود، زیرا آنها مریض هستند نه مجرم.

به گزارش آژانس باختر،دکتور ثریا دلیل بر اهمیت بلند بردن سطح آگاهی مردم در جهت جلوگیري از مصاب شدن ویروس اچ آی وی تاکید نموده گفت که تا کنون به تعداد 1250 واقعه مثبت اچ آی وی در وزارت صحت عامه ثبت گردیده و تخمین میرود که تا 2000 الی 3000 تن در افغانستان مصاب به اين ویروس ميباشد.

دوکتور دلیل گفت که سریعترین طرق انتشار انتان HIV در افغانستان استفاده مشترک سرنج های آلوده با انتان HIV توسط معتادین مواد مخدر می باشد ارقام اخیر شیوع انتان HIV را در بین معتادین دوایی .1%7 نشان می دهد.

وزیر صحت عامه اظهار داشت که شیوع انتان اچ, ای, وی در بین جمعیت عمومی کم بوده اما فرامشو نباید کرد  تعداد ذیاد عواملی وجود دارد که باعث   تشدیدانتشار این ویروس  در  افغانستان شده میتواند که از آن جمله میتوان از  سه دهه جنگ ،فقر ،سطح پا ئین سواد ، مهاجرت ها ، استفاده  از مواد مخدر، زرقیات نا مصوون و غیره نام برد.

به همین گونه در این محفل، محمد ابراهیم اظهر معین مبارزه با مواد مخدر نیزدر مورد وضعیت معتادین مواد مخدر معلومات داده گفت که امروز یک میلیون مردم در این کشور معتاد به مواد مخدر هستند که معتادین مواد زرقی در انتشار ویروس اچ آی وی نهایت موثر است.

کارشناسان بین المللی هوشدار میدهند که هرگاه  بر مسایل بنیادی  مربوط به استفاده دوایی توجه نشود مانند عدم آ گا هی ار ویروسHIV ، تبعیض مریضان مصاب HIV توجه نشود باعث تشدید انتشار انتان می گردد.

در این محفل وزارت صحت عامه  پالیسی و چارچوب ملی اتسراتیزیک اچ ای وی و ایدز افغانستان را برای 5 سال آینده به معرفی گرفت که در آن تمام استقامت های کاری و وقایوی را در جهت کنترول اچ آی وی و ایدز مشخص گردیده است.  

پروگرام ملی کنترول ایدز وزارت صحت عامه خدمات را از طریق مشاوره دهی و آمازمایش های خون در هشت ولایت کشور مانند؛ کابل، هرات، ننگرهار، بلخ، بدخشان، غزنی قندهار عرضه میدارد.

قابل یاد آوری است که در سراسر جهان 34 میلیون با داشتن ویروس اچ آی وی زنده می نمایند و 36 میلیون انسان دیگر از بابت این مرض جهانهای شانرا از دست داده اند. اچ آی وی به ویروس کاهش دهنده معافیت بدن گفته می شود. این ویروس مانند سایر ویروسها بوده، اما مشخصه ای که آن را بیشتر از دیگران خطرناک می سازد آن است که این ویروس سیستم معافیتی بدن را مورد حمله قرار می دهد.

این ویروس میتواند از یک شخص به شخص دیگر از طریق مراقبت های جنسی نا مشروع، ترزیق خون از یک شخص به شخص دیگر، از مادر به طفل در دوران حمل و شیر دهی و استفاده مشترک از سوزن ملوس انتقال یابد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا