جامعه

مسوده پیشنویس قانون خانواده به نظر خواهی گذاشته شد

کابل باختر/ 14/ جدی
وزیرعدلیه از علمای دین و دانشمندان کشور خواست تا در پرتو شریعت اسلامی ومعیار های پسندیده جهانی نظریات شان را درباره پیش نویس طرح قانون خانواده بیان کنند .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، داکتر عبدالبصیر انور وزیر عدلیه که امروز درسمینار علمی تحقیقی نظر خواهی علما و دانشمندان دررابطه به قانون خانواده صحبت میکرد گفت: با درنظر داشت واقعیت های عینی جامعه و ارزشهای اسلامی ما نیاز به اسناد معیاری و عادلانه تقنینی داریم.
اوگفت نظر به شرایط کنونی و نیازاجتماعی پیش نویس طرح قانون خانواده که اسناد بی نها یت مهم تقنینی برای جامعه ما است شامل برنامه ساختم و درطول سال آینده آنرا تکمیل و طی مراحل می نمائیم.
وزیر عدلیه ازعلمای دین دانشمندان و اعضای جامعه مدنی خواست تا دست باهم بدهند و با اخلاص و حسن نیت پیش نویس قانون خانواده را در پرتو ارشادات دین اسلام ومعیارهای پسندیده جهانی وتجربه کشور های اسلامی نهایی کنند تا ما آنرا طی مراحل نمائیم .
سپس معاون پروگرام انکشافی ملل متحد صحبت کرد و گفت ما بخاطر دسترسی به عدالت وزارت عدلیه را همکاری کرده ایم .
او گفت افغانستان به کنوانسیون بین المللی مبدا ملحق است که مربوط به خانواده است وحقوق خانواده را تامین میکند و دولت باید سلامت خانواده ها را تامین کند.
او افزود قانون خانواده زمانی موثر میباشدکه از طرف همه مورد حمایت قرارگیرد و این قانون نیاز به همه پرسی و نظر خواهی دارد.
وی افزودکه افغانستان دارای سیستم رسمی وغیر رسمی عدلی و قضائی میباشدو بخاطر همین دوسیستم نیاز به یک قانون است .
دراین قانون حقوق کودک و مادر محافظت میشود او گفت امروز باید یک قانون قوی ساخته شود.
بعداً عبدالرحیم مجید زاده رییس انستیتوت قانون گذاری وزارت عدلیه صحبت کرد و افزود که مسوده طرح قانون بعددرسال 1384 از سوی ادارات ذیربط تسوید و به وزارت عدلیه روان شد این وزارت بعداز مدت ها این قانون را شامل پلان تقنینی کرد.
دراین قانون بعداز تدوین به نظر خواهی سپرده شده که بعد از گردآوری نظریات ، تدقیق و طی مراحل خواهد شد.
بعداً مفتی محمد حنیف مشاور وزارت عدلیه داکتر محمد ایاز نیازی عالم دین و استاد دانشگاه داکتر شیرعلی ظریفی استاد دانشگاه نیز روی این مسوده نیز صحبت کرده و یک سلسله نظریات وپیشنهاد ها را ارائه کردند.
مسوده طرح قانون خانواده در سیزده فصل و دوصد و هژده ماده ترتیب شده است و کار این سمینار فردا نیز ادامه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا