تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره کابل

باختر   ۲۹    اسد.
رییس جمهوری اسلامی افغانستان می گوید: ما باید با طالبان منحیث یک گروه برخورد کنیم و نباید این گروه را به همان دیدی ببینیم که به یک دولت مشروع نگریسته می شود.
مفسرٖآژانس باختر می نگارد: محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با نماینده ویژه چین برای افغانستان اظهار داشته است  که باید با طالبان به عنوان یگ گروه برخورد شود٬ نه به عنوان یک قوه معادل یک دولت.
این اظهارات درست زمانی بیان می شود که شماری از کشورها در مشوره ودر تبانی با سازمان های استخباراتی منطقه در یک برنامه طرح شده٬ به سوی هویت بخشی برای طالبان گام برداشته اند و این گروه را که تا یک سال قبل همه به عنوان یک گروه هراس افگن می شناختند حالا به عنوان یک قوه موازی با دولت معرفی می کنند در حالی که ماهیت٬ظرفیت و خاصیت این گروه معلوم  است و نمی توان در الفاظ وواژه های ساخته شده برای این گروه هویت کاذب بخشید.
درچند سال گذشته در وجود بی برنامگی و یاهم بازی های سیاسی و استخباراتی کشورهایی که به نام مبارزه با هراس افگنی در افغانستان حضور داشتند٬ سازمان های استخباراتی پاکستان در تبانی با حلقه هایی در غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس توانستند تا هویت از یاد رفته طالبان را دوباره زنده کنند و آنان را به عنوان یک نیروی محرک در صحنه نظامی و سیاسی افغانستان مطرح بدارند
حالا که زمزمه خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان مطرح است تعدادی از کشور های منطقه وفرامنطقه٬راه تماس و تفاهم با طالبان را بر اساس منافع و معادلات رقابتی خودشان روی دست گرفته‌اند وهرکدام برای این گروه تعریف خود رادارد واین کشورها تعریف واحد و هماهنگ مبارزه علیه هراس افگنی را فراموش کرده اند.
جامعه جهانی٬روابط خود با افغانستان رابه اساس دولت محور تعریف کرده است.
افغانستان دارای یک نظام مشروع است٬ نظامی که از انتخابات مردمی شکل گرفته  است وحمایت جامعه جهانی را باخود دارد٬کابل پایتخت افغانستان٬ میزبان سفرای بسیاری کشورهای جهان است.
اما طالبان گروهی است که کشورهای منطقه وفرامنطقه از عملکرد آنان هیچگاهی راضی نبوده اند٬مشکلات و ناهنجاری های زیادی با این گروه پیوند زده شده است.مگر حالا طالبان وارد بحث در مساله افغانستان کرده شده اند
موضع گیری دولت افغانستان در این خصوص واضح و روشن است ٬محمداشرف غنی در دیداربا نماینده ویژه چین برای افغانستان گفته است(ما باید با طالبان منحیث یک گروه برخورد کنیم و نباید این گروه را به همان دیدی ببینیم که به یک دولت مشروع نگریسته می شود، زیرا این خلاف اصول و موازین بین المللی و کشور چین است.)
افغانستان دارای یک نظام است که در آن هرسه رکن یک دولت فعال است.این دولت پذیرفته شده از سوی جامعه جهانی است٬قانون اساسی خود را دار او پابند به میثاق های بین المللی است.
این تصورکه این دولت و این نظامی را با گروهی که هویت ساختگی و مقطعی دارد٬دریک محور قرار داد.یک خطا سیاسی و خطا دیپلماتیک است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا