جهان

هند حمایت جدی خود را از پروسه صلح افغانستان اعلان کرد

دهلی نو/منابع خبری بین المللی/باختر/28جدی
هند حمایت جدی خود را از پروسه صلح افغانستان اعلان کرده گفت، صلح و ثبات در افغانستان برای تامین امنیت و انکشاف اقتصادی منطقه خیلی اهمیت دارد.
هند می گوید، در برابر پروسه صلح افغانستان باید برخورد هوشیارانه صورت گیرد و انجام هر ابتکار با آمادگی ناکافی، امکان دارد برای این کشور جنگ زده خطرناک تمام شود.
خانم سوجاتا سنگهـ ، معین سیاسی امور خارجه هند گفت، کشورش از پروسه صلح به رهبری  افغانان حمایت می کند و امیدوار است که این پروسه در ایجاد آشتی و مصالحه در میان گروه های مختلف کمک کند.
معین سیاسی وزارت امورخارجه هند که دیروز در اجلاس  نماینده های قلب آسیا و یا پروسه استانبول در باره تامین صلح در افغانستان صحبت می کرد، موقف حکومتش را در رابطه به پروسه صلح افغانستان چنین بیان کرد "ما همه باید از پروسه صلح به رهبری افغانان حمایت کنیم. همزمان با آن باید یاد آور شوم که برای ابتکارات کمک به این پروسه آمادگی کامل گرفته شود. اگر این ابتکارات بدون آمادگی کامل عملی شوند، خطرات زیاد را به دنبال خواهند داشت. در آن صورت مناسب خواهد بود که هیچ ابتکاری صورت نگیرد.
در گزارشی که صفحه انترنتی «اوت لوک اندیا» به نشر رسانده گفته شده است که هند و کشور های منطقه در تامین صلح در افغانستان نقش مهم را بازی کرده می توانند.
خانم سوجاتا سنگهـ در ادامه سخنرانی اش در کنفرانس پروسه استانبول به تهدید های گروه های بنیادگرا در ارتباط به برگزاری انتخابات در این کشور اشاره کرده گفت فکر می کنیم که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که در آن امکان وحدت تمام افغانان فراهم می شود، آمادگی کامل گرفته شده است. تهدید برای برگزاری این انتخابات جز اصلی تلاش های دوامدار بنیاد گرایان به شمار می رود که می خواهند امنیت انتخابات را از بین ببرند و به افغانان حق ندهند که ارادهء شان را به طور آزادانه ابراز کنند.
سوجاتا سنگهـ اضافه کرد، تروریزم هیچ گاهی توجیه ندارد و هند باور کامل دارد که تنها از راه همکاری های بین المللی می توان بر این پدیده شوم فایق آمد.
معین سیاسی وزارت امور خارجه هند در این اجلاس، صلح و امنیت در افغانستان را در انکشاف فعالیت های اقتصادی منطقه مرتبط دانسته گفت، تمام کشور های منطقه این را بدانند که افغانستان در عرصه های ترانزیت، مواد خام، انرژی و تجارت یک کشور با اهمیت است.
خانم سوجاتا سنگهـ افزود، زمان آن فرا رسیده تا در رابطه با ترانزیت از طریق افغانستان بحث و گفتگوی جدی صورت گیرد و در این راستا کشور های همسایه افغانستان می توانند کمک کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا