تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت

کابل / ۱۰حوت / باختر
شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی د رکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارش هایی را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختربا توجه به عنوان های درشت شماری از این روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است .
روزنامه آرمان ملی درصفحه اول ازقول ارگ آورده است درترکیب هیئت مذاکره کننده٬ نمایندگان احزاب شامل نیستند .
درهمین مورد از قول احزاب عنوان کرده است اگر درگزینش این هیئت با ما مشوره نشود هیئت از ما نمایندگی نخواهدکرد .
این روزنامه در همین صفحه زیرعنوان نیروهای امنیتی و دفاعی قهرمان جنگ و صلح  اند نوشته کرده است٬ ریاست جمهوری به مناسبت نهم حوت روز ملی سرباز و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در پیامی گفت که نیروهای امنیتی با صلابت صلح را دستور الهی و نیاز مبرم جامعه و مردم ماست با موفقیت به سرمنزل مقصود می رساند.
به نوشته روزنامه آرمان ملی محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور دراین پیام گفته است شما نیروهای شجاع و دلیر امنیتی و دفاعی به نهادهای ملی تعلق دارید ،شما پاس داران قانون اساسی حامی تحکیم وحدت ملی و حاکمیت اقتدار ملی هستید که ایستادگی تان درجنگ سبب شد تا دشمنان به اهدافی که تعیین کرده بودند٬ دست نیابند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است ودرصفحه دوم زیرعنوان حمایت خلیلزاد از غنی ‹‹مسکن ››برای تیم دولت ساز یا ‹‹زهر››برای تیم ثبات ؟! نوشته کرده است روز چهارشنبه ‹‹۷حوت ››خلیلزاد درتویتی نوشت که انتخابات پایان یافته٬ غنی برنده اعلام شد و سایر رهبران سیاسی افغانستان باید روی روند صلح کار کنند و اطمینان حاصل کنند که حکومت جدید فراگیر و منعکس کننده ارمان های همه ‹‹افغان ها ›› باشد آقای خلیلزاد این موضع گیری را به دنبال نشر اعلامیه یی از سوی وزارت امور خارجه امریکا بیان داشت.
به نوشته آرمان ملی : اعلامیه وزارت امور خارجه امریکا با آن صراحتی که اقای خلیلزاد درمورد برنده شدن اشرف غنی سخن گفته تاکید نکرده است دراعلامیه گفته شد که امریکا ازاین که نتیجه انتخابات اعلام شده آگاه است .
همچنان نگرانی هایی درباره روند انتخابات مطرح کرده تاکید کرده که امریکا انتظار دارد که به این نگرانی ها مطابق روند های قانونی رسیدگی شود روزنامه موضوع را دنبال کرده است و درصفحه سوم مطلب را زیرعنوان تطمیع ووعده بدترین حربه برای انتحار یک سیاست گر ! نشر کرده است .
روزنامه آرمان ملی درصفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
اما روزنامه ویسا ، درصفحه اول خبرداده است که همزمان با امضای توافق نامه صلح امریکا با طالبان ناتو و امریکا با حکومت افغان اعلامیه مشترک صادر می کنند.
این روزنامه همچنان درصفحه اول ازقول سخنگوی جنبش ملی عنوان کرده است که جامعه جهانی خواستار ایجاد حکومت ائتلافی درافغانستان است .
ویسا به همین ترتیب درصفحه اول خبرداده است که روسیه ، ازبکستان و پاکستان نسبت به روند صلح افغانستان آرزومند میباشد.
روزنامه ویسا درصفحه اول ازقول سیگار عنوان کرده است نیمی از اعضای داعش درحملات نیروهای امریکایی و افغان و نیمی دیگر درحملات طالبان کشته شدند.
به نوشته این روزنامه سرمفتش وزارت دفاع امریکا در گزارش تازه اعلام کرد که نیمی از اعضای داعش درافغانستان درحملات هوایی نیروهای امریکایی و افغان و نیمی دیگر نیز درحملات زمینی طالبان کشته شدند.
روزنامه موضوع رادنبال کرده است و درهمین صفحه از قول سرمنشی ناتو آورده است افغانستان راه طولانی و دشواری را برای رسیدن به صلح درپیش دارد.
روزنامه ویسا درصفحه آخر از قول یک عضو کانگرس امریکا آورده است طالبان برای صلح پایدار درافغانستان باید قانون اساسی را قبول کند این روزنامه همچنان درصفحه آخر خبرداده است که وزارت خارجه ۱۳۵ کارمند خود را برکنار کرد.
ویسا همچنان درصفحه آخر از قول وزارت صحت عامه عنوان کرده است از سی واقعه مشکوک به کرونا فقط یک مورد مثبت بوده است .
این روزنامه در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است. به همین ترتیب روزنامه هشت صبح درشماره امروزی یا به نشر مطالب مشابه پرداخته است و یا دنبال سایر مطالب شده است از دیگر روزنامه ها نمی دانیم زیرا در دسترس نبود . ختم/ نالان …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا