صحت

بیماران مصاب به توبرکلوز درهرات افزایش یافته است

شهرهرات 22 عقرب باختر
مسوولان محلی درولایت هرات از افزایش میزان بیماران مصاب به توبرکلوز ابراز نگرانی کردند.
به گفته آنان , بیشترین تعداد بیماران مصاب به (توبرکلوز )درولایت هرات در  ولسوالی های اوبه ,کشک کهنه و ادرسکن به ثبت رسیده است .
این ولسوالی ها در حالی بعنوان بیشترین دارنده گان  بیماران توبرکلوز به ثبت رسیده اند.
بر اساس آمار ثبت شده در آمریت توبرکلوز این ولایت ، در شش ماه سال روان دوصدوپنجاه مرد و هشت صدوشصت زن مبتلا ء به بیماری سل  درهرات شناسایی و تحت تداوی رایگان قرار گرفته اند .
داکتر رحمانی مسوول لابراتوارهای توبرکلوز در  غرب افغانستان به آژانس خبری باخترگفت در بین این آمار اطفال نیز شامل میباشند .
کارشناسان بر این باورند که هم اکنون بسیاری دیگر نیز از بیماران مبتلاء به سل در ولایت هرات زندگی می کنند که بدلیل عدم مراجعه به مراکز صحی از ثبت  آماری  باز مانده اند .
نا امنی در بسیاری از مناطق دور دست ,فقر اقتصادی,فرهنگی و بیسوادی و عدم آگاهی در خصوص بیماری سل از جمله عواملی است که سبب افزایش شمارمبتلایان به بیماری توبرکلوزشده است.
وزارت صحت عامه کشور گفته است سالانه درافغانستان پنجاه وچهارهزار تن به این بیماری مبتلاء می گردند که تنها بیست وچهارهزارتن آنان  شناسایی و ثبت آمار رسمی می شوند.
با این حال، به گفته وزارت صحت عامه افغانستان سالانه صدهاتن به دلیل این اختلال جسمانی  به کام مرگ کشانده می شوند..
آمار تلفات ناشی از ابتلاء به بیماری سل در سال گذشته در ولایت هرات سیزده نفر اعلام شده است .
در حالی که رحمانی آمار تلفات شش ماه اول سال روان را هشت تن عنوان کرد..
ابتلا به بیماری سل در افغانستان در میان زنان به دلیل تغذیه ناکافی در زمان بارداری و کارهای شاقه، بیشتر بوده است.
مسولان صحی هرات آگاه ساختن مردم از این بیماری و شناسایی وتداوی رایگان بیماران را از فعالیت های عمده صحی می دانند که روزانه ده ها تن از آن بهره مند میشوند.
رحمانی بیان می کند حدود دوهزار تن بصورت رضاکار در سطح شهر و ولسوالی ها برای ارائه خدمات صحی به بیماری توبرکلوز فعالیت دارند .
وزارت صحت افغانستان می گوید تلاش برای محو بیماری سل تا سال ۲۰۵۰ میلادی، از اهداف عمده ای است که این وزارت برای خود تعیین کرده است
گفتنی است :بیماری سل یکی از مهمترین بیماریهای عفونی می باشد که توانائی درگیر نمودن کلیه ارگان های بدن را دارد ولی شش ها بیشتر به سل مبتلاء می شوند.
میکروب سل به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و نظیر سرماخوردگی منتقل می شود . این ذرات در صورتی که مبتلا به سل ریوی باشید توسط سرفه ،عطسه ، صحبت ، خنده و یا فریاد شما ، ایجاد و در هوا پخش می شوند  .
این ذرات میکروبی چون بسیار کوچک هستند ، در هوای موجود در هر فضای بسته برای مدت طولانی می توانند به طور معلق باقی بمانند. میکروب سل در خلط کاملاً خشک شده و یا در گرد و غبار معلق پس از هشت تا ده روز از بین می رود. این میکروب در خاک سرد و سایه دار حداقل شش ماه زنده مانده و در خلط در حال پوسیدن و تجزیه ، هفته ها و ماهها مقاومت دارد. لذا هوای اطاق آلوده شده به میکروب سل توسط بیمار  ، می تواند حتی در زمان غیاب اونیز موجب انتقال بیماری گردد.
داکتران  می گویند افرادی که به مدت طولانی در تماس نزدیک با بیماران مسلول واگیر می باشند بیشترین میزان خطر ابتلاء به سل را دارا هستند .
مکان های پرازدحام ، کوچک ، سربسته ، کم نور ، بدون تهویه مناسب و مرطوب بهترین شرایط را برای تسهیل انتقال عفونت ایجاد می کنند .
تابش مستقیم آفتاب در عرض پنج دقیقه باسیل سل را از بین می برد. لذا در کشورهای گرمسیر تماس مستقیم اشعه آفتاب روش مناسبی برای از بین بردن میکروب سل است . به همین دلیل گسترش و سرایت بیماری بیشتر در خانه ها یا کلبه های تاریک اتفاق می افتد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا