اقتصاد

قرارداد انکشاف بند کجکی از سوی وزیر انرژی و آب با شرکت ترکی امضا شد

کابل باختر 10 میزان
انجنیر علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب امروز قرارداد انکشاف بند کجکی هلمند را در ارگ ریاست جمهوری با شرکت ترکی-امریکایی امضا کرد.
به اساس معلومات بخش اطلاعات و نشرات وزارت انرژی و آب به آژانس باختر، وزیر انرژی و آب هنگام امضای قرارداد این پروژه گفت: " با قدم هایی که در راستای انرژی در افغانستان برداشته شده است، انرژی به یک فرصت خوب برای همکاری های منطقه ای تبدیل شده است".
عثمانی در مورد اعمار بخش دوم بند کجکی گفت که در هفدهم ماه اسد تفاهم نامه یی با شرکت ترکی 7 امضا شد و اکنون قرارداد ساخت بخش دوم امضا می شود که به اساس آن ذخیره آب بند کجکی از 1.2 میلیارد متر مکعب به 2.34 میلیارد متر مکعب افزایش می یابد. عثمانی به تاثیرات اجتماعی، اقتصادی – سیاسی انکشاف بند کجکی نیز اشاره نموده گفت با ساخت بخش دوم بند کجکی تولید برق این بند 100 میگاوات افزایش می یابد و در مجموع 151.5 میگاوات برق از آن تولید خواهد شد. وزیر انرژی و آب گفت این پروژه موجب تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید انرژی خواهد شد و از لحاظ اجتماعی این یک قدم عمده در راستای خودبسندگی انرژی می باشد.
هزینه ساخت بخش دوم بند کجکی بیشتر از 200 میلیون دالر می باشد.  با تکمیل مرحلۀ دوم بند کجکی و با نصب چهار توربین در نهایت بند کجکی 151.5 میگاوات برق تولید خواهد کرد.
پیشنهاد نوعیت ساخت این بند؛ در برگیرنده پروژه تولید صد میگاوات برق و هم‌چنین افزایش ذخیره در حدود یک میلیارد متر مکعب، می باشد. با تکمیل بخش دوم بند کجکی بیشتر از 100 هزار هکتار زمین جدید زیر آبیاری قرار می گیرد و از آن 50 هزار خانواده مستفید می شوند.
بند برق کجکی با این ساختمان و تکمیل این مرحله که سه سال را در بر خواهد گرفت، به یکی از بندهای بزرگ منطقه تبدیل خواهد شد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا