سیاستاخبارTOPجامعهتبصره و مرور بر مطبوعات

زلزله در ولایت های جنوبی؛ زلزله زده گان نیازمند کمک های جدی اند

تبصره
کابل ۱ سرطان باختر
وقوع زلزله در ولایت های جنوبی کشور برعلاوه خسارات هنگفت مالی، تلفات بزرگ انسانی را ببار آورده است، نیارمندی های اولیه در میان زلزله زده گان جدی است که باید به کمک آنان شتافت.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ شب گذشته زلزله شدیدی بخشی از جنوب کشور را تکان داد، این حادثه طبیعی بیشتر در پکتیکا و خوست و هشت ولایت دیگر احساس شد و تلفات انسانی و خسارات مالی ببار آورد، تلفات و خسارات هم در همین دو ولایت بیشتر است، ارقام ابتدائیه نشان می دهد که در این سانحه تا سه صد نفر شامل زنان وکودکان جان باخته اند و بیشتر از ۵۰۰ نفر دیگر زخم برداشته اند و صد ها خانه مسکونی ویران شده است و مواشی زیادی هم تلف شده اند ، صد ها هکتار زمین زراعتی هم تخریب شده است، ارقام تلفات در حالی تغییر است، حجم تلفات و خسارات میتواند بالا برود.
مسئولین در این دو ولایت میگویند که هنوز هم اجساد قربانیان در زیر آوار است.
با دیدن وضعیت در ساحات زلزله زده شده در می یابیم که مردم محل با چه فاجعه مواجه اند و این آفت طبیعی چه بحرانی را خلق کرده است.
آنچه در ولایت های جنوبی میگذرد یک فاجعه است که نهاد های محلی در رساندن کمک و مقابله با تبعات این فاجعه ناتوان اند، واقعیت این است که درد این فاجعه همگانی است، آنچه در خوست و پکتیکا میگذرد تنها رنج و مشکل مردم این دو ولایت نیست، رنج تمام مردم افغانستان است و باید برای کمک با متضررین این رویداد اسفبار، با بسیج ملی دست به کار شد و به کمک شتافت.
بیرون کردن اجساد از زیر آوار و دفن با عزت آنان و رساندن کمک های عاجل غذایی و البسه به متضررین این حادثه اولویت است که باید به آن پرداخته شود، نیاز است وسایل ساختمانی مورد نیاز به محل واقعه فرستاده شود، نهاد ها و شرکت های خصوصی باید در این کار پیشگام شوند، برای ارسال غذا و لباس هم باید منتظرش نماند که نهاد های خیریه خارجی به داد متضررین برسند، هر شهروند میتواند در این قسمت کاری کند، ارسال مواد غدایی ولو مقدار اندک باشد و یا ارسال حداقل یک جوره لباس، می تواند سر آغاز کمک برای زلزله زده گان باشد، چه بهتر است که در شهر های بزرگ هسته های کوچک و بزرگ جمآوری کمک ایجاد شود و این کمک ها به اسرع وقت به محل رسانیده شود.
گام بعدی، ایجاد اردو گاه ها در محلات زلزله زده است، تا برای ارائه خدمات صحی، اعمار مجدد سرپناه برای متضررین و رسیدگی به نیازمندی های دیگر آنان برنامه ریزی شود تا حداقل از مشکلات هموطنان متضرر ما کاسته شود.
واقعیت این است که رسیدگی به مشکلات زلزله زده گان، تنها وظیفه نهاد های دولتی و یا هم موسسات خیریه خارجی نیست، این یک مشکل حاد ملی است باید به آن بابسیج ملی برخورد شود و همه خود را در رساندن کمک مسئول بدانیم و به این ترتیب دین اسلامی و ملی خود را ادا کنیم. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا