اخبارجهان

سیاست واشنگتن در برابر بیجینگ، خطر بروز بحران‌ های جهانی را در پی دارد

کابل، ۲۹ جوزا، باختر
اقدامات تنش ‌زای آمریکا در قبال چین و سیاست مهار آن، با دامن‌ زدن به تنش‌ های جاری به بحرانی بزرگ بدل می ‌شود که هزینه‌ هایی نه تنها برای دو طرف بلکه برای تمام جهان در پی دارد.
آژانس باختر به نقل از روزنامه چاینا دیلی، به نظر می‌ رسد آمریکا در حال افزایش تلاش‌ های ژئواستراتژیک طولانی مدت خود علیه چین است، اقداماتی که می تواند با دامن زدن به تنش های جاری در روابط دو کشور به بحرانی بزرگ بدل شود.
حسین دلوار مقاله نویس و استراتژیست بنگلادشی در مقاله‌ یی با پرداختن به روابط بیجینگ و واشنگتن نوشت: مقامات آمریکا باید ذهنیت قدیمی دوران مربوط به جنگ سرد را که در آن چین رقیب سیستمی ایالات متحده تلقی می شود، کنار بگذارند، زیرا اساسا درک آمریکا در خصوص تهدید چین درست نیست.
این ناظر سیاسی مستقر در داکه استدلال می کند که سیاست مهار استراتژیکی که واشنگتن در قبال بیجینگ در پیش‌ گرفته عاقلانه نیست و صرفا بر مفهوم منسوخ ژئوپلیتیکی استوار است که براساس آن قدرت ‌های در حال ظهور باید مهار شوند.
دلوار در ادامه مقاله خود تاکید می کند که امریکا با در پیش گرفتن چنین سیاستی به آتش یک بحران بزرگ استراتژیک دامن می زند، بحرانی که هزینه‌ هایی فراتر از انتظار و پیش‌ بینی برای هر دو طرف و جهان در پیش دارد.
به باور این تحلیلگر، چین در حال حاضر دومین اقتصاد بزرگ جهان است و بنابراین تلاش‌ های واشنگتن برای مهار آن پیامد های خوبی در پی ندارد.
در ماه‌ های گذشته تنش در روابط آمریکا و چین از یک سو به دلیل حمله نظامی روسیه به اوکراین و مناقشه ‌های مرتبط با تایوان و دریای چین ‌جنوبی و از سوی دیگر به دلیل مسائل مرتبط با منطقه هند اقیانوسیه و تلاش چین برای امضای توافقنامه‌ های امنیتی با کشورهای کوچک اما راهبردی این منطقه، افزایش یافته است. میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا