سیاست

قانون نمایندگی های تجارتی ازسوی ولسی جرگه تصویب شد

کابل 11 عقرب باختر
ولسی جرگه، قانون نماینده گی های تجارتی را تصویب کرد.
  به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر، در جلسه ای که به ریاست عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه برگزار شد، وکلاء در وقت امتیازی نگرانی شان را از تطبیق نشدن برخی پروژه های انکشافی در ولسوالی های دوردست کشور، مشکلات محصلین پوهنتون پولی تخنیک کابل به خاطر برگزاری لویه جرگۀ مشورتی، مشکلات مردم  در ولسوالی بالامرغاب ولایت بادغیس، فساد اداری در ادارات دولتی، مشکلات امنیتی به خصوص عملیات شب هنگام، تلاشی منازل مسکونی و بمباران ولایات قندهار، فاریاب، کنر و برخی مناطق دیگر توسط قوای ائتلاف، ابراز نموده، خواستار پی گیری جدی این معضلات شدند.
اعضای ولسی جرگه، اظهار داشتند که مردم با آمدن قوای ائتلاف بین المللی امیدوار بودند، حکومتداری در افغانستان تأمین و ریشه های القاعده، تروریزم و مواد مخدر از افغانستان پاک خواهد شد؛ اما عملیات ها، تلاشی های شب هنگام و بمباران مناطق مسکونی هنوز هم ادامه دارد.
در جلسه گفته شد که شب گذشته در نزدیکی اسعد آباد مرکز ولایت کنرعملیات صورت گرفته که این عملیات سبب شهادت یک جوان  گردیده و قوای ائتلاف ضمن اینکه اطفال را از خانه هایشان بیرون کرده اند، یک تن دیگر را با خود برده اند.
برخی وکلاء از توزیع نشدن کارت رأی دهی در ولسوالی گیزاب ولایت ارزگان انتقاد نموده، از وجود تفاوت میان تشکیل پولیس در ولایات یادآوری کردند و خواستار رسیده گی به آن شدند.
در جلسه، ضمن غیرقانونی دانسته شدن برگزاری لویه جرگۀ مشورتی، از اظهارات سفیر ایالات متحدۀ امریکا مقیم کابل مبنی بر قطع کمک های آن کشور برای افغانستان در صورت امضا نشدن قرارداد امنیتی انتقاد صورت گرفت و نیز به بررسی قضیۀ قتل افسران اردوی ملی در ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل تأکید شد.
وکلاء، با اشاره به امضای سند همکاری استراتیژیک افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا، خاطرنشان نمودند که امریکا در برابر حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان بی تفاوتی اختیار نموده و در قرارداد امنیتی این موضوع باید به صورت واضح و روشن ذکر شود.
اعضای ولسی جرگه ضمن تأکید بر حفظ منافع مردم افغانستان در امضای قرارداد امنیتی، تأکید کردند که راه اندازی عملیات های خودسر که باعث تلفات ملکی و خسارات می گردد، سبب خشم مردم افغانستان شده است و در صورت احترام نشدن جان و مال مردم، امضای اینگونه پیمان ها هیچ سودی نخواهد داشت.
همچنین برخی وکلاء نگرانی های شان را از پیامدهای قرارداد امنیتی که مبادا از خاک افغانستان علیه کشور دیگر استفاده صورت گیرد، ابراز نموده، بر تأثیرات مثبت و اثرگذاری این قرارداد در عرصه های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی تأکید ورزیدند.
وکلاء، نشر برنامه های مبتذل از سوی برخی تلویزیون ها را مورد انتقاد قرار داده، از وزارت اطلاعات و فرهنگ خواستند تا جلو اینگونه نشرات را که خلاف آموزه های دینی و فرهنگی مردم می باشد، بگیرد.
شماری از وکلاء، مشکلات مهاجرین افغان مقیم کشور استرالیا را  بیان نموده، اظهار داشتند که حکومت جدید استرالیا، مهاجرین را در شرایط سخت قرار داده و تصمیم به اخراج آنان از آن کشور گرفته است. بر اساس اظهارات این وکلاء، با وجود تحمل مشکلات سخت و قبولی خطرات غرق شدن در دریا از سوی مهاجرین، حکومت جدید استرالیا برخلاف موازین حقوق بشری و کنوانسیون های بین المللی، برای اتباع کشور ویزه نمی دهد و دعوت فامیل های مهاجرین را نیز با مشکلات مواجه ساخته است.
وکلاء، از دولت افغانستان به خصوص وزارت امور خارجه و وزارت امور مهاجرین خواستند تا به این مشکلات از راه های دیپلوماتیک رسیده گی نمایند؛ در غیر آن هرگاه به سرعت این مشکل حل نشود، تا یازده روز دیگر طرح سخت گیرانه ای که از سوی حکومت استرالیا تدوین شده است، از سوی پارلمان آن کشور تصویب شود، مهاجرین افغان مقیم آن کشور با مشکلات بی شمار مواجه خواهند شد.
در ادامۀ جلسه مطابق آجنداء قاری رشاد مموزی که در مسابقات ترتیل و تجوید قرآن کریم در کشور مصر از میان یکصد و بیست و یک کشور اسلامی مقام اول را از آن خود نموده و نیز قاری ضیاء الله که در مسابقات حفظ قرآن کریم در میان شصت کشور اسلامی لقب «ممتاز» را کسب نموده است، همراه با تیم ملی کرکت مورد تقدیر قرار گرفتند.
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه ضمن قدردانی از احمد رشاد مموزی برای کسب مقام اول و قاری ضیاءالله برای به دست آوردن لقب «ممتاز»، کسب این موفقیت را توسط آنان، افتخار بزرگ برای مردم مسلمان افغانستان دانست و از خداوند بزرگ(ج) برای این قاریان آرزوی توفیقات بیشتر نمود.
رئیس ولسی جرگه راه یابی تیم ملی کرکت افغانستان را در مسابقات جام جهانی پنجاه آورۀ کرکت نیز تبریک و تهنیت گفته، افزود که باوجود سابقۀ کم ورزش کرکت در افغانستان، فرزندان این کشور با زحمات شبا روزی توانسته اند، جایگاه خاصی را در جهان به دست آورند و برای مردم افغانستان افتخار کمایی کنند.
وکلاء، به آوای گوش نواز آیاتی چند از کلام الله مجید که توسط قاریان ممتاز کشور قرائت گردید، گوش فرا داده، از خداوند منان آرزو نمودند که به برکت قرآن مجید صلح و آرامش در کشور و اخوت و برادری در میان مسلمانان جهان بیش از پیش تحکیم یابد.
سپس عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه، لوح تقدیر و نشان ولسی جرگه را برای قاری رشاد مموزی، قاری ضیاءالله، شهزاده مسعود رئیس بورد کرکت و اعضای تیم ملی کرکت تفویض نمود و در عین حال شماری از وکلاء نیز اهدای تحایفی را به تیم ملی کرکت وعده سپردند.
در بخش دوم آجنداء، طرح قانون نماینده گی تجارتی که به تأسی از مادۀ یازدهم قانون اساسی به منظور تنظیم امور تجارتی در پنج فصل و سی و چهار ماده تدوین شده است، توسط منورشاه بهادری و شیر ولی وردک اعضای کمیسیون اقتصاد ملی، ارائه گردید.
اعضای کمیسیون اقتصاد ملی خاطرنشان ساختند که این طرح قبلاً نیز در جلسۀ عمومی پیشکش شده بود؛ اما به نسبت مغلق بودن برخی مواد و به کارگیری ترمینولوژی نامأنوس در آن، تصمیم گرفته شد تا یک بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد و اکنون پس از وارد آوردن یک سلسله اصلاحات و بحث در جلسات مشترک، آمادۀ رأی گیری می باشد.
در نتیجه، پس از رأی گیری، طرح قانون نماینده گی تجارتی با  اکثریت آراء و در موجودیت دو رأی مخالف، تصویب شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا