گزارش ها

گسترش همکاری های اقتصادی عامل رفاه و آسایش منطقه یی

کابل باختر/ 27/ سنبله
زمینه سازی برای تجارت و ترانزیت، راه حل مشکلات اقتصادی و زدودن فقر را درمنطقه کوتاه میسازد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: دولت افغانستان به همکاری های اقتصادی منطقه یی و اتصال منطقه از راه های مختلف اهمیت ویژه قایل بوده و تلاش دارد تا از هر فرصت و امکان برای بهبود وضع زندگی مردم و رفاه منطقه یی استفاده شود.
افغانستان که برای اتصال منطقه ، حیثیت یک پل را دارد تلاش می نماید تا همه کشور ها موقعیت این کشور را یک فرصت دانسته و از آن برای مشارکت تجاری و اقتصادی استفاده شود. با وجود این تلاش ها ایده گسترش همکاری های منطقه و تقویت تجارت و ترانزیت عاری از مشکلات نیست. افغانستان محاط به خشکه در حق استفاده از ترانزیت با پاره از مشکلات مواجه است، بخصوص پاکستان حق تلفی های زیادی را در حق افغانستان انجام داده است و مانع رسیدن محصولات افغانی بخصوص محصولات زراعتی و باغداری به بازار کشورهای دیگر شده و باعث رسیدن زیان های اقتصادی به افغانها شده است.
مسیر هند که بازار کوتاه و مناسب برای محصولات افغانی است بیشتر دستخوش تحولات نامیمون گردیده و پاکستان که هراس از نزدیکی هند و افغانستان دارد مانع اصلی در نزدیکی روابط تجاری میان کابل و دهلی است درحالیکه پاکستان استفاده از خاک افغانستان به سوی آسیای میانه خواستار امتیازات ویژه است .
افغانستان میکوشد تا تجارت و اقتصاد و کارگیری از ترانزیت منطقه یی دور از زد و بند های سیاسی باشد، چنانچه صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان دردیدار با سکرترجنرال سازمان همکاری های اقتصادی ایکو واضح ساخت که افغانستان به همکاری اقتصادی منطقه یی و اتصال منطقه اهمیت زیادی قایل است و برای مبدل شدن افغانستان به پل اتصال میان آسیای جنوبی و آسیای مرکزی اهمیت ویژه قایل است .
دیدگاه افغانستان در خصوص همکاری های اقتصادی و منطقه یی واضح و روشن است و آن مشارکت تمامی کشورها میباشد.
به اساس همین دیدگاه است که افغانستان میکوشد تا هند نیز شامل توافق نامه تجاری ترانزیتی گردد که بحث آن میان افغانستان و پاکستان ادامه دارد.
افغانها را عقیده براین است که روابط مستحکم تجاری درمنطقه ، میتواند فضا رقابت سالم را به میان آورد و باعث رشد سرمایه گذاری گردد و همه کشورهای منطقه درمساعی با هم به شکل سازنده کارنمایند تا یک اقتصاد مرفه های رقابت جای  رقابت های سیاسی و نظامی را بگیرد.
این موضع دولت افغانستان از حمایت بین المللی و جهانی برخوردار است چنانچه مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه امریکا حمایت کشورش را از شامل شدن هند درتوافقنامه تجاری و ترانزیتی میان افغانستان و پاکستان اعلام داشته و تلاش های حکومت افغانستان را ستوده است.
کشورهای دیگر چون ایران، ترکیه، آسیای مرکزی، آذربائیجان ، چین نیز از موضع دولت حمایت میکنند، همکاری و همگرایی اقتصادی را گسترش همکاری های ترانزیتی عامل نزدیکی ملت ها میدانند. امیدها این است که زمامداران در پاکستان نیز همگام با جامعه بین المللی حرکت نمایند، تجارت و اقتصاد را از سیاست و سلطه گرایی جدا سازند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا