سیاست

رییس اجراییه در دیدار با رهبران و شخصیت‌های سیاسی: کمتر و زیادتر از تطبیق توافقنامۀ سیاسی نمی‌ خواهیم ، شيوه خویش را عوض می‌کنیم

کابل باختر25اسد
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه دولت وحدت ملی، دربارۀ تحولات و اتفاقات اخیر در کشور، با رهبران و قوماندانان جهاد و مقاومت، نمایندگان شورای ملی، شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور ملاقات کرد.
به اساس معلومات  دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر: در این دیدار که روز گذشته در کاخ سپیدار برگزار شد، رییس اجراییه از این‌که بار دیگر صدها تن از شخصیت‌ها و بزرگان کشور به صدای او پاسخ مثبت داده‌اند، اظهار سپاس و امتنان کرد.
رییس اجراییه کشور گفت :" تشکیل حکومت وحدت ملی نتیجۀ قربانیی بود که شما دو سال پیش دادید؛ قربانی‌که بسیار سنیگن و دشوار بود. اگر این قربانی نبود، افغانستان امروز در وضعیت دیگری قرار داشت  "
او با پوزش‌خواهی از مردم افغانستان گفت :" در دو سال اخیر چنانی‌که لازم بود، نتوانستم خواست‌ها و آرمان‌های شما را محقق سازم. اما راهی را که ما دو سال پیش طی کردیم، راه نجات افغانستان از بحران بود "
داکتر عبدالله عبدالله با اشاره به ایستادگی مردم در جریان انتخابات و پس از آن، گفت که شما رشادت و قهرمانی خویش را در راستای تحقق آرمان‌های مردم در عمل ثابت کردید.
رییس اجراییه کشور، اعتماد مردم را بر تیم انتخاباتی خویش بزرگترین سرمایه معنوی دانست و گفت که ایستاده‌گی شما صفحۀ تازه‌یی را ورق زده است؛ اما متأسفانه خواست‌ها و توقعات شما در دو سال اخیر بر آورده نگردید.
او از دو سال گذشته به عنوان یک مرحلۀ تاریخی یاد کرد و گفت که در این دو سال تحمل پیشه کردیم. اما اطمینان داد که پس از این، عرق‌ریزی و تلاش‌های مردم ضایع نخواهد شد.
داکتر عبدالله عبدالله در این نشست بزرگ با بیان این‌که امروز همۀ مردم افغانستان منتظر هستند که سرنوشت کشور به کجا می‌رود، گفت: با وجود مشکلاتی‌که در دو سال گذشته وجود داشت، شما بار دیگر اینجا هستید و این تعهد شما را به آرمان‌های جهاد و مقاومت و شهداء و مردم افغانستان نشان می‌دهد.
او گفت که امروز اینجا چهره‌هایی را می‌بینم که در دو سال گذشته زمینۀ دیدار با آن‌ها فراهم نشده بود. همیشه از بودن در کنار نمایندگی واقعی و متن جامعه خوشحال بودم؛ نه از بودن در کنار نمایندگان ظاهری.
رییس اجراییه کشور با اشاره به اظهارات روز پنجشنبۀ خویش گفت: آنچه را که پنجشنبه مطرح کردم، ناشی از احساسات، عواطف، قهر و خواست شخصی و مبالغه نبود؛ واقعیت‌هایی بود که وجود داشت و مردم باید می‌دانستند که مشکل در کجاست.
داکتر عبدالله عبدالله افزود: تا هنگامی‌که فکر می‌کردم می‌توانم مشکل را بدون در میان گذاشتن آن با مردم حل کنم؛ درد و رنج را به تنهایی تحمل کردم. اما جایی رسید که ضروری بود مردم در جریان وضعیت قرار گیرند.
او تأکید کرد که در دو سال گذشته هم به خواست‌ها و آرمان‌های مردم متعهد بوده است.
رییس اجراییه کشور گفت که امروز کار به جایی رسیده که باید شیوه و روش کار خویش را تغییر دهیم. چون بیشتر از این مردم توان تحمل وضعیت را ندارد.
داکتر عبدالله تصریح کرد: خواست ما تطبیق توافقنامۀ سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی است؛ زیادتر و کمتر از این چیزی نمی‌خواهیم. او تأکید کرد که این خواست آن‌ها افزون‌طلبی نیست. او گفت که تطبیق توافقنامۀ سیاسی ضامن بقا و ثبات کشور است.
داکتر عبدالله خطاب به بزرگان و شخصیت‌های کشور گفت که با وجود همۀ ملامتی‌هایی‌که مطرح میشود، حوصله مندی، تحمل و صبر مرا در دوسال اخیر حتما نمره ميدهید. برخی ها معترض هستند که چرا در جریان دو سال گذشته صدای خویش را نکشیدم؛ اما حق بدهید که در دو سال باید با حوصله در گام بر می‌داشتیم.
اما رییس اجراییه گفت که در این مدت کسی قدر تحمل و حوصلۀ او را ندانست. رئيس اجرائیه افزود: اما ما یک اساس را گذاشتیم. قضاوت و نگاه مردم در یک فضا و زمان دیگر، طوری دیگر خواهد بود.
داکتر عبدالله با اشاره به دیدارهای خویش با شخصیت‌ها و رهبران سیاسی در دو روز گذشته گفت که در این دیدارها تأکید بر این موضوع بود که دیگر نباید در اجرای توافقنامۀ سیاسی لغزش وجود داشته باشد.
او با بیان اینکه ریاست و صدارت را با خواست‌ها و آرمان‌های مردم معاوضه نمی‌کند، گفت که در این نشست تاریخی و معنوی مرحلۀ تازه‌یی آغاز شده است و پس از این گوشۀ دیگری از شخصیت مرا خواهید دید.
او خاطر نشان ساخت که تأکید او بر تطبیق توافقنامۀ سیاسی خواست شخصی و فردیاش نمی‌باشد، بل این خواست مردم است. او گفت که امروز با شما تجدید تعهد و میثاق می‌کنم.
رییس اجراییه گفت که موقع دیدار با رییس جمهور همه خواست‌های مردم را به گونۀ صریح مطرح خواهد کرد و اگر در ادامۀ راه با چالش و مشکل مواجه گردید؛ دیگر تصمیم فردی نخواهد گرفت و شخصیت‌ها و نمایندگان کشور را جمع کرده و تصمیم خواهند گرفت.
داکتر عبدالله عبدالله با اشاره به استفادۀ سیاسی از مسأله مبارزه با فساد در دولت گفت که اگر کسی خواسته باشد، با سوء استفاده از حقوق بشر و حقوق زنان دست به کارهایی بزند، ما اجازه نخواهیم داد. رئيس اجرائیه همچنان علاوه کرد: ما از فسادی که جریان دارد و خانواده و اقارب برخی از سران حکومت در آن سهیم اند باخبرهستیم. ما تعهدمان را به حقوق بشر و حقوق زنان سالها پیش ثابت کرده‌ایم. رییس اجرایی دولت به رفتار بشردوستانه‌یی که با زندانیان و اسرا در دورۀ جهاد و مقاومت وجود داشت، اشاره کرد.
داکتر عبدالله تاکید کرد اگر کسی حوصله، صبر و حکمت ما را به معنای فریب‌خوردن تصور کرده باشد، اشتباه می‌کند. او گفت که تعهد ما به گرفتن حق مردم خلل‌ناپذیراست.
رییس اجراییه کشور در این نشست افزود که راه پیش‌رو را با اطمینان از تحقق خواست‌ها و حق مردم باهم پیش خواهیم رفت.
داکتر عبدالله عبدالله با تأکید بر اصل حاکمیت قانون در نظام گفت که در راه خویش با وجود چالش‌ها و مشکلاتی که وجود دارد، با اطمینان به پیش خواهند رفت و کشور را به سر منزل مقصود خواهند رساند.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که مساله خاکسپاری خادم دین امیر حبیب الله کلکانی را در سطح رهبران حکومت مطرح کرده و بقایای جسد وی را با عزت مطابق تقاضای مردم به خاک خواهند سپرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا