اقتصاد

پروژۀ مدیریت محصولات زراعتی؛ // کار اعمار کشمش‌خانه‌ها در کابل جریان دارد

کابل/29 سرطان /باختر
کار اعمار بخشی از کشمش‌خانه‌های پروژۀ مدیریت محصولات زراعتی در کابل تا ۵۰ درصد پیش‌رفته است. تاک‌داران از امیدواری‌ها برای درآمد پس از بهره‌برداری از این کشمش‌خانه‌ها می‌گویند.
بهاءالدین باشندۀ روستای بوین‌قره ولسوالی کلکان کابل است. او از مستفیدشدگان این پروژه خواهد بود و می‌گوید: «به خاطری که تغییر در زندگی و درآمد ما رونما شود، روزانه در کشمش‌‌خانه من هشت نفر کار می‌کنند، توقع داریم، در صورتی که بازار میوه انگور خوب نشود آن را به کشمش سبز یا سایگی بدل می‌کنیم، دو هزار تاک انگور دارم، سالانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار از فروش آن پول به دست می‌آرم، اگر کشمش‌خانه جور شود، درآمد من به ۸۰۰ هزار افغانی افزایش می‌یابد.»
مجیب‌الله یک تن از جوانان منطقه است که من‌حیث کارگر در ساخت این کشمش‌خانه کار می‌کند. او می‌گوید: «حدود ۵۰ روز می‌شود که در این پروژه کار می‌کنم، کار ما کانکریت‌ریزی و جغل‌اندازی، بیل‌زدن، خشت‌زدن، آب‌دادن است. بعضی روزها تا ۱۲ بجه در این پروژه مصروف می‌باشیم، از وقتی که قرنطین شروع شد، بی‌کار بودیم، حالی حدود ۵۰ روز است که مصروف استیم. خشت می‌زنیم، کانکریت می‌ریزیم، و ساختمان را آب‌دهی می‌کنیم، جغل می‌آریم.»
حاجی محمد عارف مرد دیگری از مرکز کلکان است که از این پروژه مستفیدمی شود. او می‌گوید: «سابق بازار انگور ثبات نداشت، مثلاً وقت حاصل آن، انگور به پاکستان به قیمت پایین فروش می‌شد، درآیندۀ نزدیک می‌توانیم بازار را اداره کنیم، چون اگر میوه به قیمت مناسب فروش نشد، دران کشمش خانه هاخشک‌ش می‌کنیم و از آن کشمش می‌سازیم.»
عبدالواسع کارگر ماهری است که در این پروژه کار می‌کند. او می‌گوید: «روزانه ۸۰۰ افغانی می‌گیریم، چهار نفر دیگر نیز شاگرد من‌ استند و در همین پروژه یک ماه و ۱۰ روز شد که مصروف هستیم.»
در عین حال عبدالله هوفیانی مسوول نظارت از ساخت کشمش‌خانه‌ها، می‌گوید: «کار اعمار ۱۲۵ کشمش‌خانه در هشت ولسوالی کابل جریان دارد و تا فصل رسیدن انگور، ‌این ساختمان‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. در این کشمش‌خانه‌ها، کشمش سایگی جور می‌شود، ویژگی‌های این کشمش‌خانه‌ها، معیاری بودن آن‌ها است، تاک‌داران ۱۰ سال می‌توانند از آن کار بگیرند.»
هر یک از این کشمش‌خانه‌ها ظرفیت نگهداری ۱۶ تن انگور تازه را دارد و از آن چهار تن کشمش به دست می‌آید. هزینۀ مجموعی پروژه‌های کشمش‌خانه ها در کابل، به ۱۰۷ میلیون و ۲۸۰ هزار افغانی می‌رسد.
این کشمش‌خانه‌ها در ولسوالی‌های استالف، شکردره، فرزه، میربچه‌کوت، کلکان، ده‌سبز، قره‌باغ ، گلدره و پغمان ساخته می‌شود.
قابل تذکر است پول ساخت ۷۲ کشمش‌خانه دیگر منظور شده است و قرار است در روزهای نزدیک، کار آن‌ها نیزدرکابل آغاز شود.
نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا