سیاستاخبار

امارت اسلامی: از افغانستان علیه هیچ کشوری تهدید وجود ندارد

کابل / ۲جدی / باختر

وزیر دفاع روسیه می  گوید: بی‌ثباتی افغانستان خطر صدور تروریزم و موادمخدر را به همراه دارد

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در نشستی با دیگر مقامات ارشد نظامی این کشور درباره وضعیت کنونی افغانستان و پیامدهای احتمالی آن برای آسیای مرکزی هشدار داد.

شایگو در این نشست گفت: بی‌ثباتی وضعیت در افغانستان باعث ایجاد گسترش تروریزم و مواد مخدر به قلمرو کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی می‌شود.

وی تاکید کرده که روسیه شدیداً محیط را تحت نظر دارد و «به سرعت به همه تهدیدات امنیتی کشور پاسخ می‌دهیم.

وزیر دفاع روسیه در حالی چنین اظهارات داشته است که نظام جدید در افغانستان بار ها تاکید کرده است افغانستان  تهدیدی در برابر هیچ کشوری نیست و امارت اسلامی به هیچ گروهی اجازه فعالیت های هراس افگنانه در خاک افغانستان را نمی دهد.

امارت اسلامی در چنین یک تعهد پابند است و در جریان چهار ماه که کنترول اوضاع در افغانستان را به عهده دارد هیچ نشانۀ یی از فعالیت های هراس افگنانه در برابر کشور همسایه از خاک افغانستان وجود ندارد و تاکنون هیچ کشور ثبوت و یا سندی از انجام چنین فعالیت ها  ارائه نکرده است.

این نمایانگر آن است که امارت اسلامی بر اوضاع حاکم است و نگرانی ها در مورد شکل فعالیت های هراس افگنانه در داخل افغانستان یک نگرانی غیر موجه است.

قبل از این منابع وابسته به امارت اسلامی گفته بودند که استند کسانی که مشکلات در افغانستان را بزرگ نمایی می کنند.

از طرف دیگر «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه ماه گذشته گفته بود که مسوولان جدید در افغانستان برای بهبود استانداردهای زندگی مردم این کشور تلاش می‌کنند٬ این نشان می دهد که دولت روسیه از نحوۀ حکومتداری از سوی امارت اسلامی راضی است و نگرانی وزیر دفاع این کشور نمی تواند موجه باشد

نگرانی دیگر وزیر دفاع روسیه٬ ازدیاد قاچاق مواد مخدر از افغانستان است٬ در این رابطه امارت اسلامی موضع روشن دارد٬ وزارت داخله چندی پیش اعلام داشت که کشت٬ خریدو وفروش مواد مخدردر کشور ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

باید گفت که در افغانستان ازلحاظ امنیت کدام مشکلی خاصی وجود ندارد تنها مشکلات اقتصادی است که مردم را رنج می دهد و این مشکلات هم عوامل خود را دارد و اگر کشور های بیرونی به خصوص آن کشور های که عامل بروز این مشکلات اند مسوولانه فکر نکنند٬ پیامد های آن هم برای مردم افغانستان و هم برای کشور های منطقه ناگوار خواهد بود٬ یکی از پیامد های منفی مشکلات اقتصادی که تحریم ها و انجماد دارایی های افغانستان عامل آن است٬ مهاجرت مردم خواهدبود که کشور های همسایه افغانستان را متاثر خواهد کرد٬ بهتر است که جهان برای حل مشکلات اقتصادی در افغانستان و آزاد سازی دارایی های منجمد شده این کشور با هم هماهنگ شوند   تحلیل سیاسی 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا