جهان

مذاکرات ژینو با حضور وزرای امور خارجه ادامه پیدا میکند

ژینو – بی بی سی – ۲ قوس – باختر
درحالی که انتظار می رفت مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک دیروز  در ژینو پایان یابد، تلاش طرفین برای رسیدن به یک توافق مقدماتی بر سر برنامه اتمی ایران ادامه دارد و وزیر خارجه امریکا نیز به مذاکرات امروز  پیوسته است .
همزمان گزارش شده که وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز به این نشست می‌پیوندند. ایران هم می‌گوید "به میزان خوبی" به توافق نزدیک شده اند.
گزارش می شود که مساله "حق" غنی سازی در خاک ایران و ادامه احداث ریکتور آب سنگین  سایت اتومی اراک از جمله مسائل مهم مورد اختلاف در این گفتگوهاست.
شامگاه دیروز، در حالی که روز سوم از مذاکرات "ژینو ۳" پایان می‌گرفت، وزارت امور خارجه امریکا تایید کرد که جان کری هم راهی ژینو است.
یک روز زودتر از جان کری، وزیر امور خارجه روسیه نیز به مذاکرات ژینو پیوسته بود. وزیر امورخارجه ایران هم از ابتدا در ژینو حضور داشت.
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته است که هدف از سفر جان کری به ژینو، "کمک به کاستن اختلافات و تسریع در رسیدن به توافق است."
ماری هرف، دیگر سخنگوی وزارت خارجه امریکا که در ژینو به سر می‌برد، گفت که دیدار کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و تیم او با ایرانیان تا ناوقت دیشب ادامه یافت. خانم اشتون میزبان و هدایت کننده اصلی روند مذاکرات است.
یک مقام امریکایی گفت که  گفتگوها به پایان رسیده و طرف ها امروز شنبه به میز مذاکره باز خواهند گشت.
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، گفت که روز جمعه پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده اما بعضی از موارد اصلی همچنان باقی مانده است.
این مذاکره‌کننده ارشد ایران در ژنو گفته است: "به میزان خوبی در مذاکرات به توافق نزدیک شده‌ایم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا