اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت یکشنبه 25 عقرب

کابل/25عقرب/ باختر

شمار محدودی ازروزنامه های چاپی غیردولتی درکابل که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی کشورپرداخته اند و نیز اخبار وگزارش هایی را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده است.

روزنامه آرمان ملی دربرگ نخست زیرعنوان عمران خان به دعوت رسمی غنی به کابل می آید “نوشته است.

 قراراست عمران هان ، نخست وزیر پاکستان به دعوت رسمی محمد اشرف غنی ،رییس جمهوری کشور از کابل دیدارکند.

این روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان مجله دیپلمات :جوبایدن باید توافق نامه صلح ترمپ با طالبان رالغو کند “نوشته است.

مجله امریکایی دیپلمات به تازگی درمطلبی نوشته است که جوبایدن رییس جمهور جدید امریکا باید توافق نامه صلح ترمپ وگروه طالبان را لغو کند. زیرا با باور نویسنده ،توافق نامه صلح امریکاوطالبان ناکام است و همچنان دراین توافق نامه برنقش منفی پاکستان درامور افغانستان چشم پوشی شده است .

 روزنامه 8صبح مطلب زیرعنوان خشونت ها ادامه دارد ، رهایی زندانیان طالب ، نتیجه مطلوب نداده است “نوشته است .

دوماه پس از آغاز مذاکرات بین الافغانی ، حکومت می پذیرد که رهایی زندانیان طالب تاثیری برشرایط خشونت ها درکشور نداشته است . شورای عالی مصالحه ملی که این روند را مدیریت می کند ، تصریع کرد که حدود شش هزار زندانی طالب به امید توقف جنگ و کاهش خشونت آزاد شده اند ، اما این گام نتیجه مطلوبی نداده است .

 این روزنامه مطلب دیگر را تحت عنوان صالح :”کابل ننداری “را از حالت کنونی بیرون می کنیم “نگاشته است.

امرالله صالح ، معاون اول ریاست جمهوری این بار اعلام کرده است که کابل ننداری را از حالت کنونی اش بیرون می کند.

صالح روز یکشنبه ، بیست وپنجم عقرب درذیل فیصله های جلسات “06،30″دریادداشتی درفیسبوکش نوشته است کابل ننداری سال ها است که “بی کاره و باطل “مانده است او از مردم نظر خواهی کرده است که درباره سرنوشت کابل ننداری دیدگاه های شان را مطرح کنند.

روزنامه صبح کابل مطلب تحت عنوان “شمار مبتلایان به ویروس کرونا درافغانستان از مرز43 هزار نفر گذشت “نوشته است.

وزارت صحت ، گفته است که دریک شبانه روز گذشته 10 فرد مبتلا به ویروس کرونا جان باخته اند وشمار جان باختگان بر1605 نفر رسیده است .

 وزارت صحت ، اعلام کرده است که درجریان 24 ساعت گذشته 66 نفر درافغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

دراعلامیه یی که روز شنبه 24 عقرب ازسوی وزارت صحت عامه نشرشده آمده است که دریک شبانه روز 31 نفر دربلخ، 26 نفر درقندهار ، 69 نفر درکابل ،2نفر درزابل و 1نفر درنیمروز به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

این وزارت افزوده است که در24 ساعت گذشته 10 نفر مبتلا به ویروس کرونا جان باخته اند وشمار جان باختگان به 1605نفر رسیده است .

 روزنامه اطلاعات روز مطلب زیرعنوان حق آموزش و امنیت دانشجویان درگفت و گوهای صلح مطرح شود “نوشته است.

 بیش از 300استاد و پژوهشگرافغان و بین المللی دریک نامۀ مشترک ضمن اعلام همبستگی با قربانیان حملات اخیر به شماری از مراکز آموزشی ازجمله دانشگاه کابل ، همچنان خواستار حفاظت ازمراکز آموزشی شده اند.

دراین نامه که 323استاد و پژوهشگر افغان و بین المللی پای آن امضا کرده اند ، از هیئت های مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه خواسته شده است که حق آموزش و حفظ امنیت دانشجویان را به گونۀ فوری درگفت و گو های صلح مطرح کنند.

ختم/ شوخک …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا