سیاستاخبارامنیت

مزاحمت های امنیتی نمی تواند روابط میان کابل و تاشکند را متاثر کند

کابل ۱۶ سرطان باختر
اخیرا نقاط مرزی ازبکستان با افغانستان هدف پنج فیر ماین هاوان قرار گرفت که تلفات و خساراتی در پی نداشت.
به گزارش آژانس باختر ، وزارت خارجۀ ازبکستان اعلام کرده است که پنج راکت از خاک افغانستان به مناطق مرزی ازبکستان پرتاب شده است.
این ادعا در حالی صورت می گیرد که امارت اسلامی افغانستان بار ها تاکید کرده است که به اساس راهکار خارجی امارت اسلامی افغانستان، هیچ گاه از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری به خصوص کشور های همسایه فعالیت های تخریب کننده صورت نمی گیرد.
بناء بادر نظرداشت سیاست خارجی امارت اسلامی افغانستان مبنی بر همسایگی نیک ‌‌وروابط دوستانه با همسایگان از ایجاد امارت اسلامی افغانستان تا اکنون تلاش های دو‌جانبه برای بهبود روابط بین دو کشور در بخش های مهم تجارتی ، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته است.
سفر هیئت تجاری امارت اسلامی افغانستان ‌و بخش خصوصی به ریاست نور الدین عزیزی سر پرست وزارت صنعت و‌تجارت به ازبکستان و ‌‌مذاکرات آنان با مقام های مسوول ازبکستان در عرصه های تقویت تجارت، تسهیل ترانزیت ، حل مشکلات تاجران افغان به تاشکند پایتخت ازبکستان نمونۀ از کوشش های رهبری امارت اسلامی افغانستان برای بهبود روابط میان دو کشور است.
باید گفت که افغانستان یکی از شرکای مهم تجارتی ‌‌اقتصادی ازبکستان در چند سال اخیر بوده‌ است.
همچنان ازبکستان از نخستین کشور های است که بعد از حاکمیت امارت اسلامی افغانستان تماس ها و رفت و آمد ها به کابل را آغاز کرد و تا کنون نیز به گونۀ منظم به این روند ادامه داده است.
وزیر خارجۀ ازبکستان و سایر مقام های عالی رتبه آن کشور چندین بار در نشست های ملی و بین المللی گفته اند که افغانستان جایگاه مهم در سیاست خارجی ازبکستان دارد.
از این رو ازبکستان از جمله کشورهای آسیای مرکزی است که علاقمندی خاص برای صلح و ثبات در افغانستان دارد.
در باره روابط افغانستان و ازبکستان در حالی صحبت می شود که ازبکستان برای میزبانی نشست بین المللی در مورد افغانستان با حضور ۲۰ کشور و سازمان بین المللی اماده گی می گیرد.
به اساس گزارش های منتشره شده، این نشست که قراراست در ماه اسد بر گزار شود هدف اصلی آن ، شرح ‌مفصل اقدام ها‌ و‌پیشنهاد های جامعه بین المللی در مورد کمک به ثبات، امنیت و باز سازی بعد از جنگ افغانستان و‌ادغام افغانستان در روند همکاری های منطقه یی به نفع مردم افغانستان و‌منطقه است.
در نتیجه می توان گفت که دشمنان دوستی و‌همکاری این دو‌کشور به هیچ‌وجه نمی توانند با انجام اعمال تخریبانۀ شان و مزاحمت های کوچک امنیتی خللی بر روابط دیرینه بین افغانستان و‌ازبکستان وارد کنند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در این مورد گفته است « این حملات، کار گروه‌های شرور است که می‌خواهند بین دو کشور دوست، بی اعتمادی ایجاد کنند.
مجاهد افزوده است امارت اسلامی تلاش می‌کند این جنایت‌کاران را دستگیر و به سزای اعمالشان برساند. ماری نبرد ایین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا