امنیت

معین جوانان: برای حل مشکل مواد مخدر درکشور به عزم و اداره قوی ضرورت است

کابل باختر/ 3/ سرطان
معین امورجوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ  نقش علمای دین و بزرگان قومی را درکاهش اعتیاد و کاهش کشت موادمخدر ارزنده خواند.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر ، تیمورشاه اسحاق زی معین امورجوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ که در روز بین المللی مبارزه با مصرف و قاچاق موادمخدر صحبت می کرد گفت: درافغانستان بیش از سه ملیون معتاد به موادمخدر وجود دارد که یک اعشاریه دوملیون آن را اطفال تشکیل میدهد وتاکید کردکه درعقب زرع ومعتاد شدن جوانان کشور دست استخبارات منطقه شامل بوده و این پدیده ها به گونه یی جدی درحال ترویج شدن است .
اوافزود:معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ درهماهنگی با سایر نهادها درطول هفت سال، همه ساله کنگره جوانان را برگزار نموده و تعدادی از جوانان را درخصوص مبارزه با موادمخدر آموزش داده تا برای سایر جوانان اضرار مواد مخدر را توضیح دهند و شیوه های کاهش اعتیاد را آموزش دهند.
اسحاق زی نقش علمای دینی بزرگان قوم و نهادهای جامعه مدنی را درامر مبارزه با موادمخدر و به مردم با ارزش خواند در آگاهی دهی اوگفت: دررابطه به مبارزه با موادمخدر ومبارزه با تروریزم بودجه زیادی به مصرف رسید اما گراف آنها هنوز هم بلند است .
اسحاق زی پیشنهاد نمودتا یک کنفرانس علمی تحقیقی برگزار شود تا عوامل آن ریشه یابی شود تا متحدانه علیه آن پدیده مبارزه جدی صورت گیرد.
معین امورجوانان علاوه کرد که برای مبارزه با موادمخدر عزم و اراده قوی ضرورت است .
سپس دکتور اسدالله محقق معین انکشاف کتب درسی و مرکز ساینس وزارت معارف صحبت نموده گفت: وزارت معارف نقش سازنده و تاثیر گذار را در مبارزه با مواد مخدر دارد و تا هنوز فعالیت های زیادی نموده است.
اوگفت، وزارت معارف درنصاب تعلیمی موضوع مبارزه با موادمخدر را گنجانیده است که تا ازاین طریق برای مردم آگاهی داده شود.
اوخاطر شان ساخت، وزارت معارف پنج درصد معلم را در هفتصد مکتب از ولایات کشور آموزش داده تا اضرار موادمخدر را برای دانش آموزان بیان دارند.
بعداً داکتر شیبا هرماس مسوول دفتر کولمبوپلان گفت: استفاده از مواد مخدر یکی از مشکلات پیچیده است که باید علیه آن ایستادگی جدی صورت گیرد و تمامی اقشار کشور ضروراست که علیه موادمخدر مبارزه جدی نمایند.
او گفت برای تداوی روانی و فزیکی معتادین اقدام شود و برای آنها نیز آگاهی اضرار داده شود تا آنها موادمخدر را ترک نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا