فرهنگ

دكتور رهين: افغانستان هميشه گذرگاهء تمدن ها بوده است

كابل 11 ثور باختر

دكتور سيد مخدوم رهين وزيراطلاعات و فرهنگ در كنفرانس حفظ ميراثهاي فرهنگي مس عينك از كشور هاي دوست خواست تا در حفاظت و انتقال ميراثهاي فرهنگي و آثار باستاني به جاي مصوون، وزارت اطلاعات و فرهنگ را ياري رسانند.

درين كنفرانس كه به اشتراك وحيد الله  شهراني وزيرمعادن، معيینان، روسا، سفرا و نماينده گان كشورهاي دوست در كابل ومتخصصين باستان شناسي اشتراك داشتند، در مورد  توازن  در فعاليتهاي بخش معدن كاري، حفظ و نگهداري ميراثهاي فرهنگي و باستاني مورد بحث قرارگرفت.

دكتور رهين در ادامه سخنان خود ميراثهاي فرهنگي افغانستان را متعلق به تمام جامعه بشري دانسته گفت: افغانستان در طول تاريخ گذرگاهء تمدنها بود و صدها داشتهء اين تمدنها را درسينه دارد.

دوكتور رهين در كنار آنكه پيرامون آثار گرانبهاي شناسايي شده در ساحات مس  عينك  صحبت كرد گفت: « از سازمانهاي بين المللي و كشورهاي دوست ميخواهم تا در حفظ و انتقال مصوون

اين آثار به جاي مناسب، و زارت اطلاعات و فرهنگ را همكاري  نمايند».

وحيد الله شهراني وزيرمعادن در سخنراني خود از تلاشهاي وزارت اطلاعات وفرهنگ در حفظ ميراثهاي فرهنگي و ساحات باستاني تمجيد كرده گفت كه موقف افغانستان در استخراج معادن براساس قانون معادن استوار است.

 او همچنان به اهميت پروژه مس عينك و اثر بخشي در رشد اقتصادي كشور  تماس گرفته گفت كه اين پروژه براي رشد مداوم اقتصادي براي افغانستان مهم است، او در رابطه به پاك كاري ساحات مس عينك از وجود ماين نيز صحبت كرده گفت، مطالعات تخنيكي  احداث خط آهن ادامه دارد و تااخير سال  2012 كار انتقال ميراثهاي فرهنگي استوار به علم باستان شناسي پايان مي يابد.

بحث اين كنفرانس و تاكيد كاوشها حفظ و انتقال آثار باستاني مس عينك اين  اطمينان را به وجود مي آورد كه تمام آثار شناسايي شده در محراق توجه وزارت اطلاعات و فرهنگ قرارداشته و تلاشهاي پيگيري را در ين راستا انجام میدهد.

اشتراك كننده گان نشست  قطعه نامهء يازده فقره یي را نيز تصويب كردند كه در آن نيز برتوازن ميان فعاليتهاي معدن كاری و حفظ و نگهداري ميراثهاي فرهنگي  اشاره  شده هردو وزارت بر حفظ آثار فرهنگي و منابع طبيعي تاكيد كرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا