سیاست

وزیر امور خارجه امریکا : تنها با طالبان نه، با تمام افغان‌ها مذاکره می‌کنیم

واشنگتن – صدای امریکا – 9 حمل – باختر
وزیر امورخارجۀ ایالات متحدۀ امریکا گفته است که امریکا افزون بر مذاکرات با طالبان در بیرون از افغانستان، با هر شخصیت مطرح در داخل آن کشور مذاکره می‌کند تا راه برای مذاکرات بین الافغانی و به رهبری افغان‌ها هموار شود.
به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا ،  مایک پمپیو  به قانونگذاران امریکایی گفت که برای نیل به این هدف، زلمی خلیلزاد به صفت نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان گماشته شده است.
پمپیو گفت که چنین مذاکرات بسیار پیچیده است و از آنجایی که مباحث آن بسیار حساس است، نباید جزییات آن در اختیار همه قرار گیرد و باید در بین یک حلقۀ محدود محرم نگهداشته شود.
تا کنون، زلمی خلیلزاد پنج بار با نمایندگان طالبان، در کشورهای عربی، عمدتا قطر، دیدار کرده است و افزون بر آن چندین بار به منطقه، به ویژه افغانستان و پاکستان سفر کرده است و جزییات این دیدارها را با مقام‌های افغان شریک کرده است.
وزیر امورخارجۀ ایالات متحده امریکا  گفته است که کامیابی مذاکرات به طرف‌های دخیل در مذاکرات مربوط است. او افزود که هدف استراتیژیک این مذاکرات، آنگونه که رییس جمهور دونالد ترمپ می‌خواهد، پایان بخشیدن جنگ در افغانستان است.
خلیلزاد گفته است که در آخرین نشست وی با نمایندگان طالبان در قطر پیش‌نویس توافقنامه مبنی بر خروج قوای خارجی از افغانستان و تضمین از اینکه قلمرو افغانستان برای طراحی و انجام حمله بر ضد امریکا استفاده نشود، تهیه شد.
خلیلزاد گفت که در دور بعدی مذاکرات، در مورد مذاکرات مستقیم طالبان با حکومت افغانستان و آتش بس فراگیر بحث خواهد شد.
شماری از قانونگذاران امریکایی در جلسۀ روز چهارشنبه گذشته تردید داشتند که آیا می‌توان به طالبان و تعهدات آنان باور کرد اما  پمپیو تاکید کرد که باید به نتایج مذاکرات باورمند بود، نتایجی که به گفتۀ وی "قابل قبول برای همه باشد".
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا