گزارش ها

نگرانی های شهروندان کابل از ازدیاد وقایع جنایی

کابل   باختر    ۱۷   ثور
ازدیاد وقایع جنایی در کابل ٬ دارد این شهر را به وحشت سرای مبدل می کند و مسوولان به جای کار عملی و کاهش وقایع ٬ بیشتر به توجیه سازی عملکرد شان می پردازند .
به گزارش آژانس باختر ٬ حمیدالله (نام مستعار) باشنده ساحه چهلستون ناحیه هفتم شهر کابل است او یک هفته قبل ٬صبحگاهان  زمانی که خانه رابه قصد سفربه جلال آباد ترک می کرد ، در انتهای کوچه منزلش از سوی دو سه فرد که با تفنگچه و اسلحه جاریه مجهز بودند مورد لت و کوب قرار گرفت ٬ رهزنان همه داشته های اوراگرفتند وبا حالت نیمه جان رهایش کردند.
  آنچه برای حمیدالله اتفاق افتاد یک واقعه اول از چنین رهزنی ها در کابل  نیست  این گونه وقایع هر روز در شهر کابل اتفاق می افتد  و مردم هر روز از بروز وقایع خرد بزرگ جنایی در شهر شان سخن می گویند.
در این روزها در اکثر جاهای کابل ٬ در مجالس خوشی و غم در تکسی و سرویس در بازار و مسجد قصه از بالا گرفتن جرایم و دزدی‌هاست وهر کسی قصه‌ هایی برای گفتن دارد؛ از دزدی‌های کوچک گرفته تا جرایم سنگین جنایی اختطاف و آدم ربایی٬ چور و چپاول  … داستان هایی که رنج دهنده است و نگران کننده .
وضعیت در شهر کابل چنان برآشفته و برهم  است ٬حتا آنانی که با محافظ و بادیگارد گشت و گذار می کنند خود را مصوون احساس نمی کنند.
دو روز قبل خانم جوان یک سناتور در چهار راهی ترافیک در ناحیه چهارم کشته شد مالک منزل ادعا دارد که مردان مسلح با ورود به منزل او،  زنش را کشتند و خودش را زخمی کردند .
داستان کشته شدن ذبیح الله باشنده پنجصد فامیلی کابل که حاضر نشد موترش را به دزدان بسپارد فراموش ناشدنی است ٬ قتل مهسا کودک خرد سال که آدم ربایان در ساحه ۳۱۵ خیرخانه خفه اش کردند زجر دهنده است و مانند این قضایا ٬ دهها قضیه دیگرکه درج دفاتر پولیس  در کابل است.
وحیده پارسا باشنده تایمنی کابل و دانش آموز در یکی از دانشگاه های خصوصی که خاطره چپاول مبایلش برای او فراموش ناشدنی است می گوید: در هر چهار راهی در کابل یک ایست باز رسی است ٬ پولیس و پاسگاه است مگر چپاولگران موتر سایکل سوار٬ در روز روشن ٬ تیلفون همراه ام را گرفتند و رفتند. چیغ و ناله من دردی را دوا نکرد پولیس آمد  از من ٬ شکل و قیافه دزد را پرسید ٬ دلداری ام داد و رفت .
یک باشنده دیگر کابل مطرح کرد که با تغییرات اخیر کادری در وزارت داخله و دستگاه پولیس به خصوص در مدت زمان کوتاهی که امر الله صالح وزیر داخله شد امید برای بهبود وضعیت امنیتی در شهر کابل جدی تر شد  وزارت داخله نام نویس متهمان کوچک و متوسط را همگانی کرد و برای گرفتاری آنان وعده هایی داده شد مگر با دور شدن صالح از وزارت داخله ٬ این فهرست نیز به فراموشی رفت این نشان می دهد که هر مسوول وزارت داخله از خود فکر و خیال دارند و کمتر در پی ادامه برنامه های اصلاحی اسلاف شان اند و این امر سبب شده است تا باور واعتماد مردم از پولیس و نهاد امنیتی کاسته شود و حتا مردم برای محافظت از خود ٬ خود چاره سنجی کنند.
‌بی اعتمادی ناشی از این وضعیت را در شهر کابل به سادگی می‌توان تشخیص کرد. کسانی که از خارج به کابل می‌آیند، همه دوستان و آشنایان توصیه مشابه می‌کنند که در شهر محتاط باشند و به هر تکسی سوار نشوند. بی‌اعتمادی به حدی است که در برخی نواحی کابل بعد از شام کمتر کسی جرات می‌کند در کوچه‌ها رفت و آمد کند.
پولیس در پاسخ به این نگرانی‌ها بیشتر به وعده وتعهد متوسل می شود  وهمیشه ارقام از کار کرد خود را به رخ مردم می کشد  . پولیس کابل برخلاف اظهارات مردم مدعی است که جرایم جنایی در این اواخر کاهش یافته است. این کاهش شاید هم به این دلیل باشد که مردم اعتماد خود را از دست داده است و کمتر به پولیس رجوع می‌کنند.
نصرت رحیمی  سرپرست  دفتر سخنگوی وزارت امورداخله  می گوید: موظفان  پولیس  درهفته گذشته  21 تن  از عاملان جرم های سازمان یافته  را که   درواقعه های گونا گون  جنایی  دست داشتند از نواحی مختلف شهرکابل و حومه آن  بازداشت  کردند که با گرفتاری این افراد  سطح  جرم های جنایی درکابل پایین آمده است .
اومدعی است با بازداشت  چند تن از عاملان جنایت های سازمان یافته ٬سطح جرم  های جنایی  در کابل  50 درصد کاهش یافته است .
دگر جنرال سید محمد روشندل قومندان امنیه ولایت  کابل به خبرنگار آژانس باختر گفت:در سه ماه   400 تن که مظنون جرم های  جنایی  (دزدی ، سرقت های مسلحانه ٬اختطاف ، قتل ،رهزنی  ، چپاول ، کیسه بری ) اند  از  سوی موظفان پولیس درکابل  بازداشت شده اند .
جنرال روشندل گفت  : به خاطر کاهش  جرم های جنایی درشهر کابل  تدابیر جدی امنیتی  داریم  او تاکید دارد که  مشکل امنیتی ویا جنایی  درشهرکابل وجود ندارد
جنرال روشندل دررابطه  به گفته  های  اهالی  کابل که  گویا  جرم های جنایی  درشهر نه تنها از طرف شب بل از طرف روز هم ازدیاد یافته است اظهار داشت . پولیس  24 ساعت  درخدمت مردم  است . آنعده از هموطنان ما که  به چنین رویداد برمی خورند ویا خود شان مورد تهدید  قرار  می گیرند ویا گرفته اند  به شماره  های 100 و 119 پولیس  تماس بگیرند . پولیس آماده همکاری با مردم است .
او می گوید تاهنوز ما کدام مشکلات جرایم  جنایی  ثبت دفتر نداریم  . اگر هموطنان ما چنین واقعه را شاهد اند هر چه زودتر محل وآدرس رویداد  را برای  ما بگونید تا پولیس  دست به کار شود.
این گفته های قومندان امنیه کابل  که تاکید دارد مشکل خاص امنیتی و جنایی در کابل وجود ندارد با شماری از شهریان مطرح شد آنها گفتند یا مسوولان پولیس از وضعیت و اتفاقاتی که در شهر رخ می دهد  آگاه نیستند یا این که آنها از واقعیت ها گریز می کنند.
امروز تهدید های امنیتی از انفجار و انتحارگرفته تا وقایع پی هم  جنایی ٬موجودیت افراد مسلح غیر مسوول ٬مدارا با جنایتکاران٬ قانون شکنی ها در سطوح مختلف ٬ شهریان کابل را به ستوه آورده است مگر مسوولان حرف و گفته های خود  را دارند . آینده چه خواهد شد ؟ ختم  صائم فریبا احسانزاده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا