جامعه

وضعیت تغذی نزد اطفال و خانم ها درافغانستان بهبود یافته است

کابل 24 سرطان باختر
نتایج سروی ملی تغذی که در سال 1392 از سوی وزارت صحت عامه و به همکاری مالی و تخنیکی اداره یونیسف و سهمگیری  اداره مرکزی احصاییه، پوهنتون آغا خان و موسسه راه ابریشم در سطح کشور دایر گردیده بود، امروز طی محفلی توسط دوکتور ثریا دلیل وزیر صحت عامه معرفی گردید.
این سروی که در بخش های وضعیت تغذی کودکان، کودکان مصاب به کم وزنی، سو تغذی حاد نزد کودکان زیر پنج سال، تغذی با شیر مادر در شش ماه اول زنده گی، کم خونی در نزد کودکان، تغذی دختران جوان 10 الی 19 ساله، وضعیت تغذی خانم های شامل سن باروری، حالت کم خونی و کمبود آیودین در نزد خانم ها و سطح آگاهی مردم نسبت به تغذی صورت گرفته است، نشان میدهد که وضعیت تغذی مردم افغانستان از سال ۲۰۰۴ الی سال ۲۰۱۳ بهبود یافته  و رو به پیشرفت است.
وزیر صحت عامه ، کاهش میزان سوء تغذی را در اطفال و خانمها یک پیشرفت و دست آورد نوید بخش عنوان نموده گفت: بعد از سال 2004 این اولین سروی به سطح ملی بوده که از نظر تخنیکی در افغانستان بی سابقه است. در این سروی ارقام به سطح هر ولایت جمع آوری شده است که ما را کمک می کند تا در برنامه ریزی های خود اولویت و ضرورت هر ولایت را به صورت جدا گانه در نظر داشته باشیم.
در همین حال اکیل آییر نماینده اداره یونیسف در افغانستان گفت: " بهبود وضعیت تغذی  کودکان، مادران و دختران جوان در افغانستان، ما رانسبت به آینده امیدوار  میسازد. ارقام  بدست آمده از این سروی،  به ما کمک خواهد کرد تا در هماهنگی  با وزارت صحت عامه برنامه های کاری بهتری را طرح و تطبیق نماییم تا شاهد موفقیت های چشمگیری در این راستا باشیم.ُ"
وزارت صحت عامه در نظر دارد که یک سمپوزیم بزرگی را در زمینه تغذی در کشور دایر نماید. تا دانشمندان و متخصصین صحت عامه و تغذی در آن  دریافت های این سروی را به تفصیل مورد بحث ودقت قرار داده و راهکار های عملی و برنامه های کاری را برای مهار ساختن مشکل تغذی مردم، به دولت و شرکای کاری، مطرح نماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا