تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره روزنامه های دولتی وغیر دولتی درمورد امضا توافقنامه استفاده از بندر چاه بهار

کابل باختر 5 جوزا
روزنامه دولتی هیواد سرمقاله امروزی خود را درپیوندبه موضوع افتتاح  بندرچاه بهار  اختصاص داده ، نویسنده سرمقاله نوشته که  با فعال شدن بندر چاه بهار، افغانستان به راه ترانزیتی کشور های آسیای میانه که محاط به خشکه  اند ، مبدل خواهد شد واز این طریق افغانستان میلیون ها دالر عواید بدست خواهد آورد .
روزنامه غیر دولتی نیز سرخط سرمقاله امروزی خود درپیوند به امضا توافقنامه  استفاده از بندرچاه بهار  تحریر داشته ، به نوشته نویسنده،  بندر چاه بهاریک چانس طلایی برای افغانستان بود وبدیل خوب برای ترانزیت از راه پاکستان است .
کابل پست روزنامه دیگر غیر دولتی است که به موضوع چاه بهار پرداخته نویسنده  مطالب تحریر نموده که با استفاده از این بندر افغانستان به بازار اروپا راه یافته می تواند  در آنجا برای تولیدات اش بازاریابی کند
روزنامه  دولتی انیس نیز سرمقاله خود را در رابطه به مساله چاه بهار نوشته نویسنده سرمقاله ، چاه بهار دریچۀ به سوی آب های  بین المللی رسیده است .
روزنامه غیر دولتی آرمان ملی از کارشناسان مسایل اقتصادی درمورد نقل کرده که می گویند  پاکستان به شدت با راه اندازی بندر چاه بهار مخالف است حال آن که هند نیز وارد این موضوع شده و این مساله برحساسیت پاکستان افزوده است.
به گفته این کارشناسان، اسلام آباد چاه بهار را رقیب جدی خود در مسیر  ترانزیتی شمال کشور های آسیای میانه ، آب های آزاد می داند  وبر این باور است که با راه اندازی این بندر بسیاری از منابع مالی مستقیم وغیر مستقیم پاکستان قطع خواهد شد.
باید گفت که روزنامه  های خارجی نیز روی این توافقنامه به گونه ای مختلف تبصره نموده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا