سیاست

معاون رییس جمهور: طالبان برای آغاز مذاکرات صلح بهانه تراشی می‌کنند

کابل / 5 سنبله / باختر
استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری امروز در همایش تجلیل از عاشورای حسینی در وزارت تحصیلات عالی، با اشاره به روند صلح کشور گفت که گروه طالبان برای آغاز مذاکرات با دولت افغانستان بهانه تراشی می‌کنند.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر،  معاون رییس جمهوری در آغاز سخنان خود در این همایش، فرا رسیدن عاشورای حسینی را به مردم افغانستان تسلیت گفت و همچنین با خانواده‌های قربانیان سیلاب در پروان و سایر نقاط کشور، اظهار همدردی و غمشریکی کرد.
وی قیام امام حسین را در راستای آوردن اصلاحات در جامعه و برقراری عدالت و برابری دانست و افزود که نیاز است که علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری، به فلسفه و اهداف اساسی قیام امام حسین نیز توجه جدی شود و از آموزه‌های قیام آن حضرت برای اصلاح جامعه، برقراری نظم اجتماعی و تأمین عدالت و برابری، استفاده شود.
استاد دانش در بخشی دیگر از سخنان خود در این همایش به مسایل مرتبط به وضعیت کنونی کشور پرداخت و در رابطه به آغاز نشدن مذاکرات صلح با گروه طالبان گفت که این گروه برای آغاز مذاکرات بهانه تراشی می‌کنند.
وی افزود، هرچند که گروه طالبان و حامیان آنان دولت افغانستان را متهم به ایجاد مانع برای صلح می‌‌کنند، اما مخالف واقعی صلح گروه طالبان است که هر روز خشونت را افزایش می‌دهند و غیرنظامیان را در نقاط مختلف کشور به قتل می‌رسانند.
معاون رییس جمهوری با اشاره به تحریم شماری از اعضای ارشد گروه طالبان از سوی یکی از کشورهای همسایه گفت که «امروز حتی برخی از کشورهای حامی طالبان، آنان را تحریم کرده اند. این تحریم به چه معنی است؟ آیا اشخاص تروریست تحریم می شوند یا افراد صلح طلب و مخالف خشونت و ترور؟» وی افزود که  ما از این نوع تحریم استقبال می‌کنیم اما انتظار داریم که این تحریم در عمل به نفع روند صلح و کاهش خشونت منجر شود.
استاد دانش گفت : حکومت افغانستان طرفدار صلح است، اما صلحی که جامعه را از عدالت، آزادی، برابری و کرامت انسانی محروم نکند؛ در حالیکه امارت طالبانی، سرنوشت کشور را به سمت استبداد و دیکتاتوری سوق خواهد داد.
معاون رییس جمهوری گفت : «ما قبول داریم که گروه طالبان جزء مردم افغانستان هستند، اما بیایند در سایه چتر قانون اساسی و نظام جمهوریت، در کنار سایر اقشار و گروه‌های سیاسی و فرهنگی مردم قرار گیرند و با رأی مردم در قدرت سیاسی شریک شوند. دوره حاکمیت استبداد و سیاست‌های تغلب، انحصار و حذف برای افغانستان امروز جوابگو نیست، مردم افغانستان با فقر و گرسنگی می‌سازند اما شلاق ستم و تبعیض را هرگز تحمل نمی‌توانند.»

معاون رییس جمهوری با اشاره به توسعه دامنه خشونت‌ها از سوی گروه طالبان گفت که در این اواخر این گروه به شماری از مناطق هزاره جات حمله کرده‌اند و ده‌ها غیرنظامی را به شهادت رسانده‌اند.
وی هشدار داد : «طالبان باید بدانند که اگر پا به هزاره جات بگذارند، وارد باتلاقی خواهند شد که بیرون شدن از آن برای شان بسیار دشوار خواهد بود. مردم هزاره جات هرگز مردم جنگ طلب و طرفدار تشدید خشونت نبودند و نیستند ولی اگر خانه و سرزمین آنان مورد تعدی قرار گیرد تا آخرین نفس از خود دفاع خواهند کرد.»
معاون رییس جمهوری در سخنرانی خود یکبار دیگر ایجاد حکومت موقت در افغانستان را رد کرد و گفت، کسانی خواب اداره موقت را می‌بینند، باید بدانند که افغانستان به عقب بر نمی‌گردد.
استاد دانش گفت که اداره موقت هیچ جایگاه قانونی، حقوقی و یا ضرورت سیاسی و اجتماعی ندارد و کسانی که به چنین اداره‌ای دل بسته‌اند، در واقع طرفدار فروپاشی نظام هستند.
در همایش عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی کشور سخنرانی کرد.
وی در سخنرانی خود قیام امام حسین را در راستای پاسبانی از دین و ارزشهای دینی و عدالت خواهی و برابری توصیف کرد و گفت : ما باید از نهضت امام حسین برای مبارزه با تبعیض، تعصب و بی‌عدالتی در جامعه خود، درس بگیریم و نگذاریم که اندیشه‌های افراطی جامعه ما را به سمت تباهی سوق دهد.
محمد عثمان بابری، رییس پوهنتون کابل نیز در این همایش سخنرانی کرد و گفت که نهادهای اکادمیک کشور با استفاده از آموزه‌های قیام امام حسین، باید در راستای تقویت وحدت و همبستگی جامعه تلاش کنند.
علی امیری، استاد دانشگاه، در سخنرانی خود در این همایش گفت که قیام امام حسین در چهارچوب شریعت و ارزش های اسلامی و در راستای اقامه عدالت بود.
وی با اشاره به نحوه عزاداری در جامعه گفت که باید تلاش صورت گیرد که مراسم‌های عزداری زیبا، معقول و مفید برگزار شود و از حرکت‌های تخریش کننده، پرهیز شود.
در این همایش، فرید احمدی هروی، استاد پوهنځی شرعیات پوهنتون کابل و وحیدالله مومند، رییس پوهنتون علوم طبی کابل نیز سخنرانی کردند و قیام امام حسین را در راستای احیای ارزش‌های اسلامی و مبارزه با بی عدالتی و ظلم و ستم در جامعه دانستند و بر عبرت و پند گرفتن از نهضت عاشورا در راستای اصلاح جامعه، تأکید کردند.نالان
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا