اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های غیردولتی درکابل

کابل/17قوس/باختر

شمارمحدودی ازروزنامه های غیردولتی درکابل درنشرات خود روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی پرداخته است .

گزارشگرآژانس باختر ، ازنشرات این روزنامه ها گزارشی را آماده کرده است.

روزنامۀ اطلاعات روز تحت عنوان ” کاهش “بی پیشینۀ ارزش پول افغانی ، بهای یک دالر امریکایی به بیش از صد افغانی رسید” نوشته کرده است.

مسوولان سرای شهزاده شهرکابل ، بزرگترین مرکز تبادلۀ ارزدرافغانستان می گویندکه بهای هردالر امریکایی درمقابل پول افغانی به بیش از صد افغانی رسیده است.

حاجی دادگل ، معاون سرای شهزاده به روزنامۀ اطلاعات روز گفت که یک دالر امریکایی در سرای شهزاده سه شنبه 16 قوس به 100.25 افغانی تبادله شده است .

روزنامه 8 صبح زیرعنوان ” رهنمود ملا هبت الله به والیان طالبان مشکلات کسانی که برای رفتن به کشورهای غربی تلاش می کنند را حل کند .”نگاشته است ذبیح الله مجاهد، سخنگوی عمومی طالبان “رهنمودی “را نشرکرده است که درآن ، ملاهبت الله ، رهبر طالبان به والیان درباره کسانی که به کشورهای غربی مهاجرت می کنند ، توصیه هایی داشته است .

 دراین رهنمود ، رهبر طالبان ازوالیان خواسته است تا باکسانی که در تلاش رفتن به کشورهای غربی هستند ، گفت و و و مشکل آن ها را حل کنند.

ملا هبت الله دراین ” رهنمود “گفته است که آن شمار از افغان هایی که به بهانه مشکلات اقتصادی تلاش به ترک کشور دارند و شماری نیز با کودکان خردسن وزنان راهی کشورهای غربی می شوند ، به دلایل مختلف با مسایل امنیتی، اخلاقی و دیگر مشکلات بشری مواجه می شوند.

 به گفته رهبر طالبان ، مهاجران درمسیر راه و کمپ ها با حالت بدی مواجه می شوند که سبب ” ناراحتی اقارب وهرافغان ” می شود.

او همچنان گفته است که براساس برخی از ” برنامه های مغرضانه ” عقاید ، اخلاق وارزش های معنوی مهاجران با خطر روبه رو است .

 به باور رهبرطالبان ، این مهاجران برای گرفتن جواز اقامت وادار می شوند که علیه “اسلام ونظام اسلامی” تهمت بزنند و اسناد جعلی تهیه می کنند.

 ختم/ شوخک …ک…..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا