اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های غیرحکومتی در پایتخت

کابل / 28ثور/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که به دسترس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده است.

گزارشگر آژانس باختر؛ با توجه به عنوان های درشت شماری ازاین روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.

روزنامۀ افغانستان ما، زیرعنوان “دو ماه پس از آغاز سال نو آموزشی، کمبود کتاب و آموزگار حل نشده است.” نوشته است: با گذشت بیش از 57 روز آغاز سال نو آموزشی، هنوزهم وزارت معارف نتوانسته است به مشکل کمبود کتاب های درسی و آموزگاران در مکتب های کشور رسیدگی کند.

روزنامۀ آرمان ملی، درصفحۀ اخیر زیرعنوان “مجلس نمایندگان چراغ سبز حکومت به رهایی هفت هزار زندانی طالبان سبب سقوط افغانستان اخواهد شد.” نگاشته است: مجلس نمایندگان از آغاز دوبارۀ جنگ پس آتش بس سه روزه تداوم کشتار علمای دین و احتمال رهایی 7 هزار زندانی طالبان ابراز نگرانی کرد.

این روزنامه، مطلب دیگر تحت “عنوان وزارت صحت عامه: درشبانه روز گذشته 221مورد جدید مبتلا به کرونا ثبت شدند” نوشته است: وزارت صحت عامۀ کشور اعلام کرده است که در شبانه روز گذشته یک هزار و هشتصد وبیست و دو بیمار مشکوک به کرونا آزمایش داده اند که از این میان 221 بیمار جدید در 14ولایت کشور شناسایی شدند.

وزارت صحت عامۀ کشور روز دوشنبه 27 ثور اعلام کرد که در یک شبانه روز گذشته، شش بیمار کرونایی درکشور جان های شان را ازدست داده اند.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان”خشم مارشال علیه سرقمندان اعلا، با دولت و طالبان بجنگید” نوشته است: در اواخر ماه حمل سال جاری، اداره ای ارگان های محلی، به حکم رییس جمهور غنی، نقیب الله فایق، والی پیشین ولایت فاریاب را برکنار و به جای او، فردی به نام محمد داوود لغمانی را که قبلاً به حیث مشاور در شورای امنیت ملی کار می کرد، تعیین کرد. این تصمیم رییس جمهورغنی، منجر به اعتراض مارشال عبدالرشید دوستم و هوادارانش شد.

 روزنامۀ اطلاعات روز، تحت عنوان “لشکرگاه از چهار سو زیرحمله طالبان، صدها خانواده هلمندی آواره شده اند.” نگاشته است: هلمند در جنوب کشور این روزها درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان است.

 جنگجویان طالب از چهارسو به لشکرگاه، مرکز این ولایت حمله کرده اند و ساحات وسیعی در اطراف شهر به میدان جنگ مبدل شده است. دراین درگیری ها تاکنون صدها خانواده بی جا شده اند.

روزنامۀ 8صبح، زیرعنوان “هندوهای افغانستان، آینیۀ تمام نمای قربانیان تبعیض علیه اقلیت ها ” نوشته است: هندوها از کهن ترین اقلیت های قومی در افغانستان هستند و حضور آن ها دراین کشور تاریخ چند هزار ساله دارد. با توجه به آثار تاریخی کشف شده، هندوها حتا قبل از زمان کوشانی ها، در زمان سلسله موریا در قرنسوم پیش از میلاد در افغانستان ساکن بوده اند. آن ها از نژاد آریایی هستند که در اثر کثرت نفوس و روابط تجاری و سیاسی از آریانا به سرزمین های دیگر مهاجرت کرده اند. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا