صحت

کمبود ویتامین ها و منرالها در مواد خوراکی اسباب مرگ ۳۰ فیصد کودکان رافراهم میکند

کابل باختر ۱۹ قوس
وزارت صحت عامه ،به خاطر کاهش میزان مرگ ومیر کودکان و بزرگسالان  درکشور در ادامه نشست عمومی مشترک را با نهاد ها و سازمان های بین المللی  همکار  کارگاه نهایی بخش  نتایج برنامه  غنی سازی  مواد غذایی را بر گزارکرد.
به گزارش خبر نگارآژانس باختر ، محور این  نشست  را غنی سازی مواد غذایی شامل آرد  و  روغن با ویتامین ها ومنرالها  تشکیل  میداد.
بنابه ارقام  که از طرف وزارت صحت عامه  دراین باب  ارائه شده است سالانه  حدودچهل  فیصد میزان  مرگ ومیردر میان کودکان  و ۳۰ فیصد  میزان مرگ و میر در بزرگ سالان  را کمبود  ویتامین  ها و منرالها  تشکیل  میدهد.
به  باور  نهاد های ذیربط، همکاری  میان نهاد های که در این بخش  کار میکنند در  وزارت های زراعت، امور  زنان ، حج اوقاف ، معادن ، تجارت و  سایر  نهاد ها در این زمینه کار ساز  میباشد.
داکتر  پیکان معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه در  این کار گاه گفت که مردم نمیدانند  اسباب سوی تغذی را چه میسازد عدم توجه به این موضوع سبب شده است میزان مرگ و میر چون سونامی  خاموش درحال روند  صعودی داشته  باشد.
به باور وی  مواد خوراکی  غنی شده  در میان کودکان از  سوی تغذی امراض طرق تنفسی  اسهال  و… جلو گیری میکند.
در همین حال داکتر همایون لودین  رییس تغذی  عامه  وزارت صحت عامه  گفت که گندم به عنوان  عامل عمده  و مناسب برای غنی سازی  با آهن  وویتامین ها مد  نظر  است .
اما محب الله وحدتی  رییس موسسه جی  ، ای ،آی ، ان در صحبت خود گفت  که یک بر سه نفوس  افغانستان  از مصوونیت  غذایی  بر خور دار نمی باشد.
اکثریت آگاهان در این بخش ،غنی  سازی  مواد خوراکی  را با آهن  ویتامین ها و منرالها در جلوگیری از رشد و نموی  جاغور ، امراض طرق  تنفسی و سوی  تغذی مهم  می  دانند.  مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا